‘Mind the gap?’ Nee, ‘Fill the gap!’

Het voorspellen van wat er in de arbeidsmarkt nodig is aan IT-competenties is door de snelle technologische ontwikkelingen moeilijker dan ooit. Een ding is zeker: de afstemming tussen opleidingen en werk moet beter. En dat moet van twee kanten komen. AutomatiseringGids sprak met een aantal partijen die hier heel actief mee bezig zijn.

Het onderwijs loopt door de snelle ontwikkelingen in de IT-branche vaak achter op het bedrijfsleven.Er is geen panklare oplossing voor de mismatch op de arbeidsmarkt die hierdoor ontstaat. Maar zowel onderwijs als bedrijfsleven ontwikkelen initiatieven om dit probleem aan te pakken. Verschillende IT-bedrijven zijn actief betrokken bij het opleidings­programma van IT-studies in het hoger onderwijs, stellen hun producten of diensten gratis ter beschikking aan docenten en studenten, verzorgen gastcolleges, sponsoren leerstoelen, scholen docenten bij en nemen zitting in bedrijfsadviesraden. Dit is natuurlijk niet alleen in­gegeven door maatschappelijke betrokkenheid, maar ook omdat werkgevers hier zelf belang bij hebben: hoe beter de banden met (bijna) afgestudeerden, hoe groter de kans dat ze de ‘war on talent’ winnen. En eenmaal aan boord is het natuurlijk van belang dat young professionals zo snel mogelijk optimaal inzetbaar zijn. “Je moet hierbij verder kijken dan je eigen neus lang is. De hele sector heeft baat bij goed opgeleide IT-professionals. En eigenlijk moeten we dit sectoroverschrijdend aanpakken: ook de overheid, banken, verzekeraars, ‘nieuwe’ bedrijven als booking.com en Bol.com zitten te springen om die IT-professionals”, zegt ­Jeroen Versteeg, portefeuillehouder Onderwijs & Arbeidsmarkt bij branchevereniging Nederland ICT.

AutomatiseringGids sprak met diverse partijen die het voortouw nemen om het gat te dichten tussen onderwijs en ­bedrijfsleven.

Sogeti: onbeperkt leerprogramma

Sogeti werft ieder jaar zo’n 350 medewerkers, van wie de helft Young Professionals. Daarnaast heeft Sogeti in april van dit jaar een Werkakkoord afgesloten met het programmateam Aanpak Jeugdwerkloosheid van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Met deze ­afspraak worden 125 jongeren aan een baan geholpen bij Sogeti.

Volgens Michel de Klein, manager corporate recruitment bij de IT-dienstverlener, wordt het steeds lastiger om Young Professionals te vinden, met name Java- en .NET-ontwikkelaars en SAP- en Oracle-specialisten. “Sogeti is al jarenlang actief op hogescholen en universiteiten met gastcolleges, leerstoelen en deelname aan bedrijfsadviesraden. De IT-dienstverlener heeft een aparte studentenunit waar derde- en vierdejaars studenten welkom zijn voor aanvullende cursussen, technische meetings en begeleiding naar een bepaalde vakspecialisatie. Vanuit deze ­studentenunit komen ook stageplaatsen beschikbaar. Zo’n 60 tot 70 procent van de afstudeerders blijft hangen”, licht De Klein toe.

In het zogenaamde ‘Young Professional Development Programma’ van Sogeti staan de eerste twee maanden van het dienstverband volledig in het teken van persoonlijke en technische ontwikkeling. De Young Professional reist daartoe ook drie weken af naar de universiteit van Ohio.

Daarnaast bestaat er sinds kort ook So Learn, een uniek ‘onbeperkt’ leerprogramma op maat voor zowel starters als ervaren IT-professionals. Het verschil met vroeger is dat medewerkers niet langer een opleiding opgelegd krijgen door hun leidinggevende. De medewerker geeft zelf aan waar zijn ambities liggen en is zelf verantwoordelijkheid om daarin te investeren.Met So Learn biedt Sogeti volgens de Klein medewerkers constant de mogelijkheid om zich verder te bekwamen in hun vakgebied. “Wij hebben geen maximum aan het opleidingsbudget. We doen wel veel zelf – we hebben 300 tot 350 opleidingen in huis – wat als voordeel heeft dat de kosten redelijk beheersbaar zijn. En als je per se iets wilt doen dat niet door de organisatie wordt ondersteund omdat het niet aansluit bij je profiel – ik noem maar iets: macrameeën in Tibet – dan ­kunnen onze medewerkers daarvoor hun persoonlijk budget aanwenden. Sinds vorig jaar stoppen we iedere maand hiervoor 35 euro per ­medewerker in een potje.”

 

 

Juniper: bootcamp op Hogeschool Utrecht

Aan het begin van de zomervakantie vond aan de Hogeschool Utrecht voor het eerst de Juniper Academic Bootcamp (JAB) plaats voor studenten System & Network Engineering. In plaats van ­vakantie vieren besloten zo’n 120 tweede-, derde- en vierdejaars studenten en vijf docenten van de Hogeschool Utrecht een intensief programma van een week te doorlopen om een certificaat te bemachtigen als netwerkarchitect.

Docent Kees Uiterwijk had de ochtend nadat de uitnodigingsmail eruit was gegaan tachtig aanmeldingen en de dag erna was er al sprake van een wachtlijst. “De huidige generatie studenten is heel serieus met zijn studie bezig en wil graag zijn blik verbreden”, licht Uiterwijk toe. Wat natuurlijk ook een rol speelde, is dat de bootcamp en het bijbehorende examen gratis werd aangeboden. “Normaal moet je daar al snel bijna 2000 euro voor neertellen en het is een veel gevraagd certificaat, dus ik zou wel stom zijn als ik me niet had aangemeld”, vertelt Jennifer Wennekers, het enige meisje van de groep. Zij benadrukt dat ze met de bootcamp vooral haar kennis wil verbreden. “Zelfs al had ik er een fee voor moeten betalen, dan had ik dit gedaan.”

Rick Mur, system engineer bij Juniper, is enthousiast over de ­samenwerking. “We willen met dit programma zo veel mogelijk studenten opleiden. Dat is zowel in ons eigen belang als dat van ­onze partners. Bovendien kunnen wij zo de contacten aanhalen met bijna afgestudeerde informatici. Wij kunnen altijd nieuw ­talent gebruiken.” Het is de bedoeling dat de bootcamp vaker wordt aangeboden, eventueel ook in andere Europese landen.

 

 

 

Quintor: eigen Java-opleiding

Quintor richt zich op Agile software-ontwikkeling, enterprise ­Java/.NET-technologie en mobile development.Om de kloof ­“tussen de schoolbanken en het meewerken aan uitdagende en innovatieve projecten voor onze klanten te overbruggen” heeft Quintor een Young Professional Java-programma opgezet, zegt Robert Tinga van Quintor. Hierin behandelen de beste techneuten binnen het bedrijf actuele onderwerpen. Daarnaast gebruikt Quintor het programma om middelbare scholieren enthousiast te maken om Informatica te gaan studeren.

Het programma duurt in totaal twee jaar en begint met een Masterclass Java; dat is een fulltime trainingsprogramma van elf weken waarin starters worden opgeleid tot Java-professional in een enterprise omgeving.Tinga: “Aan de hand van een realistische praktijkcase duiken we in frameworks zoals Spring, Hibernate, ­Junit, Mockito, Gradle en AngularJS. Ook thema’s als beveiliging, Web-scale, code kwaliteit en ontwikkelstraten komen aan bod.”

Na afloop kunnen een aantal certificeringen worden behaald op het gebied van Java (OCA/OCP Java 7) en Scrummaster. Daarnaast wordt met de hele groep een bezoek gebracht aan het Java-congres Devoxx in ­Antwerpen.

Gedurende het traject worden Young Professionals verder ­opgeleid tot Java-expert. “Als je wilt, kun je binnen twee jaar behoren tot de top van de Nederlandse Java-ontwikkelaars”, meent Tinga. Het programma start op 1 september in Amersfoort en ­Groningen.

 

 

Thales: sponsor van IT-studenten

Thales Nederland, gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en integratie van complexe hightech-systemen voor defensie, transport en de veiligheidsindustrie, waaronder de OV-chipkaart, stelt komend studiejaar tien beurzen à 5000 euro beschikbaar voor IT-studenten. De beurs dekt ruim het collegegeld en kosten voor studiematerialen. Vorig jaar lag de focus op vrouwelijke, technische Master-studentes, dit jaar dus op IT-studenten (zowel bachelor als master).

“Om als land te kunnen blijven concurreren is het belangrijk dat studenten kiezen voor techniek en IT. De komende jaren verwachten we veel IT-gerelateerde vacatures. Studeren is duur en vaak ontbreekt de stimulans om het verschil te maken. Daarom hebben wij een beurzenprogramma gestart”, licht HR-directeur Geke Kooij toe.

Naast de financiële ondersteuning door Thales mogen de studenten meedenken en -werken aan projecten en krijgen ze de mogelijkheid om het bedrijf goed te leren kennen. “Bovendien kunnen ze sparren met begeleiders en collega’s en krijgen ze de mogelijkheid om bij het bedrijf af te studeren. Bij succes ligt er een baan in het verschiet”, vertelt Kooij. Zij roept het Nederlandse bedrijfsleven op dit voorbeeld te volgen en het potentieel van studenten zo vroeg mogelijk te benutten. “Bedrijven moeten het voortouw nemen door talent ook letterlijk te belonen. Dit voorkomt dat eigen talent naar het buitenland trekt en zorgt er ook voor dat studenten hun kennis en kunde op waarde gaan schatten.”

 

 

Progress: jongeren leren programmeren

Progress doet verwoede pogingen om aansluiting te vinden met ­onderwijsinstellingen en IT-studenten. Het biedt afstudeerstages, werkt samen met Brunel aan een opleidingsprogramma voor young professionals, zet zo veel mogelijk materiaal online waar studenten en docenten van kunnen leren en het voert initiële gesprekken over lesprogramma’s met Avans Hogescholen en Fontys. “Maar we willen het naar een hoger plan tillen. Als je ziet wat Telerik, dat Progress ­onlangs heeft overgenomen, allemaal doet in Bulgarije om meer ­jongeren te enthousiasmeren over en beter te equiperen voor een studie of carrière in de IT, dan beginnen mijn handen te jeuken”, ­vertelt Stephan Leferink, general manager bij Progress Benelux.

Al sinds 2009 biedt Telerik een opleidingstraject aan: de Telerik ­Academy. Dit educatieve initiatief leidt jaarlijks duizenden kinderen, studenten en jonge mensen die een carrièreswitch willen maken, gratis op. “Wij bieden hen praktische skills in software development om een succesvolle carrière in de IT-industrie te starten. Daarnaast is er Telerik Kids Academy dat kinderen tussen de 10 en 13 jaar leert om te programmeren. Het programma bestaat uit twee stromingen: algoritmisch programmeren en game-ontwikkeling”, vertelt Vassil Terziev, medeoprichter en Chief Innovation Officer van Progress en CEO van Telerik. Telerik wil met dit initiatief een bijdrage leveren aan het terugdringen van het voorspelde tekort van 900.000 IT-professionals in 2020 in de EU, software engineers de praktische training geven waar het hen aan ontbreekt en jongeren motiveren om ondernemingszin te ontwikkelen.

Progress wil graag soortgelijke initiatieven in Nederland opzetten. “Ieder land is natuurlijk anders, elk land heeft zijn eigen onderwijssysteem en issues op de arbeidsmarkt, maar feit is dat ook in Nederland een enorm tekort is aan goedopgeleide IT’ers. Maar voordat we in Nederland op deze schaal een vergelijkbaar programma kunnen aanbieden, zijn we wel een tijdje verder”, verwacht Leferink.

 

 

Tag

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag