‘Trendslation’: social media vertalen naar je eigen werkpraktijk

Trendslation: social media vertalen naar je eigen werkpraktijk
Wie nieuwe trends een beetje volgt, komt dagdroomtijd tekort. Je eigen presse-papier printen. Zien hoe je diepvriespizza gemaakt is door de verpakking met je telefoon te scannen. Met één berichtje op Facebook een actie organiseren die je duizenden bezoekers en nationale roem oplevert. The sky is the limit. Trends zoals de hier genoemde 3D printing, augmented reality en social media zijn door het hoge hocus-pocusgehalte razend populair. Leveren ze alleen sterke verhalen op voor in de kroeg of kunnen ze ook serieuze meerwaarde bieden voor je bedrijf? En zo ja, hoe pak je dat aan?
 
Mariette van Muijen
 
Technologische trends hebben een enorme aantrekkingskracht. Simpelweg omdat ze nieuw en spannend zijn en omdat iedereen erover praat, maar vooral ook omdat de voordelen die zo’n trend biedt blijkbaar evident zijn. Tegelijkertijd blijkt er een enorme kloof te bestaan tussen trends en het concrete, structurele gebruik ervan in de dagelijkse praktijk. Dat heeft alles te maken met onduidelijkheid over de bruikbaarheid van zo’n trend. Enerzijds wordt ons voorgespiegeld dat alles mogelijk is, dat niets te gek is. Bijvoorbeeld dat je elk soort informatie in iedere gewenste dimensie binnen no time kunt ontvangen, kunt maken en kunt verspreiden. Technisch gezien kan er inderdaad al een hele hoop, maar voordat je er werkelijk mee uit de voeten kunt, moet er vaak nog een flinke slag gemaakt worden. Laat staan wanneer je dergelijke toepassingen in je bedrijfsvoering wilt toepassen.
Anderzijds hebben technologische trends veelal te kampen met een onbereikbaar imago: futuristisch, technisch, ingewikkeld. Terwijl er al heel veel wel mogelijk is. Apps zijn daar een goed voorbeeld van: tegen een klein bedrag heb je een laagdrempelig programmaatje bij de hand waarmee je, direct, geweldige dingen kunt doen. Nooit eerder waren er zo veel leuke (technologische) mogelijkheden om de kwaliteit van je producten te verbeteren of om nieuwe producten te ontwikkelen. Om een soepele samenwerking te faciliteren en om kennis te delen. Om de banden met de doelgroep te versterken en om samen met je klanten diensten te ontwikkelen of zelfs bedrijfsfinanciering te regelen. Of om jebedrijf of je producten of diensten binnen no time grootschalig onder de aandacht te brengen. Tegen minimale marketingkosten. Of je nou een eenmanszaak bent of een bedrijf met tienduizenden medewerkers, iedere business kan wel een boost gebruiken, en dat heb je zelf in de hand door slim gebruik te maken van kansen die voor het oprapen liggen, waaronder social media.
Summier gebruik van social media door bedrijven
Social media zijn webtoepassingen waarop mensen direct inhoud kunnen toevoegen en met elkaar en in gesprek kunnen gaan. Social media ligt inmiddels vrij centraal op de innovatiecurve, circa de helft van de Nederlandse bevolking is immers al een actief gebruiker van social media. Meer dan driekwart is bekend met Hyves, Twitter, YouTube, Facebook en LinkedIn. Volgens onderzoek (Newcom Research & Consultancy, 2012) maken 7,3 miljoen mensen in ons land momenteel gebruik van Facebook, 6,9 miljoen van YouTube, 3,2 miljoen van LinkedIn en van Twitter en 3 miljoen van Hyves.
Social media zijn daarmee een zeer interessant kanaal voor bedrijven. Immers, het is een plek waar jouw doelgroep en jouw potentiële doelgroep zich bevinden en je gratis, snel en actueel precies kunt zien wat hen bezighoudt en hoe zij denken over jouw bedrijf. Je kunt direct met hen in contact komen en daarmee de relatie met je doelgroep verstevigen.
Des te opmerkelijker is het dan ook dat verschillende onderzoeken melding maken van het summiere gebruik van social media door bedrijven. Bedrijven zijn opvallend afwezig daar waar hun klanten samenscholen. Mensen werkzaam in het bedrijfsleven gebruiken social media vooral privé. Alleen ondernemers die kansen grijpen en vernieuwingsgezinde ondernemers zetten social media in, schrijft Motivaction in haar BusinessLocus-onderzoek (zie motivaction.nl/ specialismen/businesslocus). Blijkbaar wordt de meerwaarde nog onvoldoende onderkend: het opdoen van inspiratie voor innovaties, het in contact komen met interessante marktpartijen en het onder de aandacht brengen van jouw bedrijf en portfolio. Onwetendheid houdt ondernemers af van het gebruik van social media in hun bedrijf. Veel kansen die voor het oprapen liggen blijven daarmee onbenut.
Social media introduceren in je bedrijf
Om social media in je bedrijf te introduceren kun je de volgende stappen zetten.
1 Vaststellen wat de ambitie en/of probleemstelling is
Er zijn – wanneer we een brede definitie van social media hanteren – honderden social-mediasites en nog veel meer toepassingen. Dagelijks komen er toepassingen bij. Met steeds veelzijdiger toepassingsvormen. En iedere dag maken zich weer nieuwe dienstverleners als social-mediaexpert kenbaar. De wildgroei aan mogelijkheden geeft begrijpelijkerwijs een unheimisch gevoel. De lofzang op social media gaat gepaard met een waarschuwende vinger: wie niet meedoet mist de boot! Bedrijven die niet aan de social media gaan, lopen het risico over vijf jaar niet meer te bestaan. De berichtgeving laat echter zo veel vraagtekens bestaan, de hoeveelheid toepassingen is zo enorm, het aantal diensverleners zo groot en hun expertise en meerwaarde (zoals de ROI) zo slecht te beoordelen dat je er zenuwachtig van wordt.
Figuur 1. Business Model Canvas
 
Tegelijkertijd liggen er concrete kansen. Voordat je in alle strategische adviezen voor social media duikt: begin bij jezelf. Vergeet niet dat social media geen wondermiddel zijn maar een kanaal. Zonder goed verhaal begin je niets. Dus ken je bedrijf. Een handig instrument is het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder (zie www.businessmodelgeneration.com). Het Business Model Canvas (zie figuur 1) is een visueel overzicht waarin je je huidige businessmodel invult. In een oogopslag zie je hoe je waardepropositie, je klantsegmenten en klantkanalen, je resources, je partners en je kosten en inkomsten zich tot elkaar verhouden. Op basis daarvan kun je gemakkelijk je ambities vaststellen. Zie wat er nodig is om optimaal te presteren, om meer rendement te krijgen of om een betere binding met klanten aan te gaan. Welke onderdelen moeten worden verbeterd en hoe is de samenhang met de andere aspecten van je organisatie? Als je weet waarin je wilt investeren, heb je een goed vertrekpunt om de volgende stap te zetten.
2 Inspirerende voorbeelden van gebruik van social media zoeken
Er zijn honderden soorten social media. Welke leent zich het beste voor jouw situatie? Begin met het verzamelen van voorbeelden die voor jouw werkpraktijk inspirerend zijn. Laat je niet ontmoedigen door de hoeveelheid berichten over social media. Je zult zien, wanneer je echt concrete voorbeelden zoekt, is het aantal te overzien. Maak daarbij gebruik van de social-media-expertise die je al in huis hebt. Veel collega’s gebruiken social media al privé en kunnen helpen bij het identificeren van passende voorbeelden.
Er zijn mooie gratis online tools om de voorbeelden overzichtelijk, aantrekkelijk en laagdrempelig te verzamelen. Zoals het platform Scoop.it, dat voor dit doel prima werkt. In Scoop.it creëer je binnen een mum van tijd een inspirerend moodboard op basis van je gekozen trend. Je kunt voorbeelden van internet halen (desgewenst automatisch volgens door jou aangegeven bronnen). Een groot voordeel is dat je de content kunt ‘cureren’, dat wil zeggen zelf een redactionele slag kunt toevoegen voordat je iets publiceert. Je kunt dus ieder bericht van een eigen titel en beschrijving voorzien. Dat maakt de inhoud, naast de visueel aantrekkelijke opmaak van Scoop.it, heel overzichtelijk, werkbaar en deelbaar. In het kader van dit artikel heb ik een aantal inspirerende voorbeelden van inzet van social media verzameld op scoop.it/ inspiratie-social-media.
Een social-media-moodboard is een eerste stap om concrete kansen voor de inzet van social media binnen je organisatie inzichtelijk en bespreekbaar te maken.
• Het vergemakkelijkt de communicatie: je kunt verwijzen naar een voorbeeld en vermijdt daarmee te moeten afstemmen welke definitie of interpretatie je hanteert.
• Het maakt succesfactoren inzichtelijk.
• Het laat de haalbaarheid zien: het gaat om reeds gerealiseerde voorbeelden.
• Het maakt het concreet: in de voorbeelden worden toepassingen van tools en uitgevoerde strategieën getoond. Je blijft dus niet in abstracties of algemeenheden hangen.
• Het inspireert. Collega’s zullen enthousiast worden van het zien van inspirerende voorbeelden, wat de daadkracht ten goede komt. ‘Dat kunnen wij ook doen!’
3 Kansen ontdekken
De ingrediënten zijn nu beschikbaar: enerzijds inzicht in ambities, anderzijds inzicht in de potentie die social media kan hebben. Voldoende om social-mediarecepten voor jouw eigen bedrijf te ontdekken. Organiseer een brainstorm binnen je bedrijf waarbij je verbindingen legt tussen ambities en de meest inspirerende social-mediavoorbeelden. Je kunt daarbij mindmaps gebruiken en creatieve brainstormtools of -apps. Denk vrij en verzamel zo veel mogelijk concrete kansen. Bepaal na de brainstorm samen de criteria op basis waarvan je uiteindelijk gaat selecteren. Houd bijvoorbeeld rekening met de ervaring, de tijd, de capaciteit en het budget die binnen je bedrijf beschikbaar zijn. Kies het idee dat aan de hand van je criteria als beste uit de bus komt.
 
Figuur 2. ‘Make social media work for your company’
 
4 Aan de slag!
Je hebt een mooi voorbeeld gevonden dat aansluit bij je ambities. Nu komt het echte werk: de vertaling naar de praktijk. (figuur 2 )
Een succesvolle implementatie hangt uiteraard af van de bedrijfscontext, het gekozen voorbeeld en het beoogde resultaat. Toch zijn er wel enkele algemene tips te geven:
1. Analyseer het gekozen voorbeeld. Welke social media zijn ingezet? Op welke manier? Neem eventueel contact op met het betreffende bedrijf en vraag naar hun ervaring.
2. Welke medewerkers binnen je bedrijf hebben ervaring met dat type social media. Betrek hen bij een eventueel experiment.
3. Op welke doelgroep wil je je richten? Met welk doel?
4. Bepaal wat er nodig is aan middelen, zoals menskracht, budget, ICT, ervaring en tijd.
5. Ervaar, laat los, leer en stuur bij waar nodig. Social-mediatrajecten laten zich niet vormen als een blauwdruk.
Veel succes met het spotten van kansen. Ik wens je veel rijke social-media-ervaringen.
Literatuur Newcom Research & Consultancy (2012). Gebruik social media NL mei 2012.
Links www.businessmodelgeneration.com motivaction.nl/specialismen/businesslocus scoop.it/inspiratie-social-media
Mariette van Muijen is werkzaam bij Tipping Point. E-mail: mariette@tippingpoint.nl.
 

Tag

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag