‘Wed nooit op één technologie’

Cisco vierde op 11 december vorig jaar op een bescheiden wijze zijn dertigste verjaardag. CEO John Chambers greep dat moment aan om duidelijkheid te verschaffen over de rol van zijn bedrijf in het Internet of Things en de toekomst van Cisco. ‘De concurrentie is hard en wordt alleen maar harder.’

Wat is in uw ogen het belangrijkste obstakel voor het succes van Internet of Things? “Ik denk niet dat een technologische barrière een obstakel zal zijn, wél de manier om van die technologie tastbare zakelijke resultaten te maken. Daarom leggen wij zo het accent op data en de mogelijkheden om die daadwerkelijk zinvol te gebruiken. Een tweede barrière is beveiliging en daarnaast privacy en vertrouwen. De zorgen over privacy en beveiliging zouden een ernstige vertraging kunnen opleveren, al kan niets de ontwikkeling van Internet of Everything stoppen.”

 

Is Cisco als netwerkbedrijf niet de aangewezen partij om eind­gebruikers de mogelijkheid te bieden de soevereiniteit over hun data af te dwingen? “Ik ben veel in gesprek met Europese en Amerikaanse overheden over dataprivacy voor het individu. Ik denk dat dit meer moet zijn dan opt-in. Het moet gaan over hoe je intelligente beslissingen kan maken. Privacy hangt namelijk af van de context. Sommige zaken rond mijn gezondheid wil ik alleen delen met mijn dokter of een paar intimi. In andere omstandigheden – stel ik crash met mijn helikopter – wil ik er zeker van zijn dat de hulpdiensten toegang toe krijgen tot wát ze ook over mijn gezondheid willen weten!

Verder denk ik dat we moeten samenwerken met overheden om een goed beeld te krijgen van de behoeften en zorgen van burgers en landen. We moeten afspraken maken over wat we wel en niet toelaten bij het gebruik van data tussen landen. We reageren niet op landen die verzoeken doen om zaken die niet standaard zijn. Dat is ook de reden dat we ons hebben ingelaten met beveiliging. Uiteindelijk zijn wij waarschijnlijk het enige bedrijf dat security – via een architectuur – op een echt effectieve manier kan afdwingen.

Om terug te komen op jouw punt – ik had er nog niet zo over nagedacht – we kunnen hetzelfde doen met privacy door inzicht te geven in wat gedeeld wordt en voor welk doel. Dus ja, ik denk dat we op dit een gebied een sleutelrol kunnen en moeten vervullen.”

 

Ik denk dan ook aan achteraf kunnen zien wat er met je data is gedaan. Dat wanneer iemand je vertrouwen schendt, je de toestemming voor gebruik kan intrekken. “Dat is lastig om te doen. Want je weet niet waar de data heen gaan.”

 

Er zijn bedrijven die werken aan een vorm van Digital Rights Management-technologie op persoonlijke gegevens. “Het kan, maar het is heel erg gecompliceerd. Er is geen ‘silver bullet’. Het moet een architectuuroplossing zijn. Je onderliggende gedachte is correct: we kunnen een meer proactieve rol spelen in privacy. Ik moet er meer over nadenken en eens tegen mensen van mijn teams aanhouden.Ik hecht veel belang aan privacy en aan graden van privacy, want ik denk dat er misbruik plaatsvindt.”

 

Bent u niet bang dat overheden tegenwerken bij de ontwikkeling van Internet of Things? “Zeker, er is een dunne lijn tussen de verantwoordelijkheden van overheden ten opzichte van de risico’s die burgers lopen en ten aanzien van privacy.Het probleem is dat overheden, wanneer ze proberen te reguleren op basis van hun mentaliteit van de oude wereld en met hun kennis van de oude wereld, grote schade veroorzaken.

Ik kijk daarbij ook kritisch naar mijn eigen overheid, bijvoorbeeld op het gebied van netneutraliteit. Mensen vinden dat ze toegang moeten hebben tot internet, net als tot eerste levensbehoeften. Dat is een erg emotioneel onderwerp, zeker voor jonge mensen, en dat is positief. Tegelijk is er geen enkele aanleiding te denken dat breedband ter beschikking komt van elke Amerikaan als je netneutraliteitsregels gaat toepassen die ergens in de jaren vijftig zijn ontworpen. Dus moeten we gaan onderzoeken wat de tegenwerpingen zijn en proberen een compromis te vinden. Daarom besteed ik veel van mijn tijd in de wereld van de toezichthouders om duidelijk te maken dat regels die je maakt, vaak al verouderd zijn op het moment dat je ze bekrachtigt. Ik denk dat nieuwe modellen vooral gericht moeten zijn op houdbaarheid en groei. Als er een ander model is dat burgers beter uitkomt, waarom zou de overheid dan ertussen springen? Daar zit de balans. Ik denk dat er een taak is voor bedrijven om mensen dat te laten begrijpen.”

 

Cisco’s antwoord op de massale datagolf die het Internet of Things gaat veroorzaken, is verwerking aan de randen van het netwerk: edge computing, fog computing en edge analytics. Eigenlijk zegt u daarmee: wij zijn als netwerkspecialist niet in staat die hoeveelheden data naar de datacentra te brengen waar de voordelen van de cloud zitten. In plaats daarvan zegt u ‘Koop maar weer computerkracht aan de rand’. Hoe moet ik dat zien? “Het antwoord zal je wellicht verbazen. Ik heb in mijn tijd bij IBM en bij Wang Laboratories geleerd niet op één technologie of aanpak te wedden. Het is gebleken dat de beste technologie niet altijd wint. Alle slimme mensen dachten destijds dat ATM als netwerktechnologie zou winnen. Misschien had dat ook gemoeten, maar Fast Ethernet ging niet weg. Wij gingen de discussie niet aan en hebben beide technologieën ondersteund. Wij ondersteunden ook Token Ring, omdat sommige klanten dat wilden.

Bereidheid al die technologieën te ondersteunen, is ook hoe Cisco de markt benadert. Wij hebben het geluk dat we de nieuwsgierigheid en de economische omvang hebben om dat te kunnen. Verder hebben we een bedrijfscultuur waarin verschillende teams van elkaar accepteren dat ze een andere visie hebben zonder te proberen elkaar weg te concurreren.”

 

Cisco heeft in dertig jaar een enorme groei doorgemaakt naar een jaaromzet nu van 47 miljard dollar. Ook in economisch slechte tijden, waarin netwerkspecialisten als Lucent, Alcatel, Nokia Siemens Networks bungelden, wist Cisco redelijk op koers te blijven. Waar zit het geheim van Cisco? “Ik noem het de drie ingrediënten van een magische saus. We hebben ons altijd sterk op klanten gericht. Dat gebeurde al voor ik bij Cisco kwam, 24 jaar geleden. Als de klanten iets wilden, deed ik het. Neem die discussie rond Fast Ethernet versus ATM. Wij wisten ook niet welke technologie succes zou hebben. Het waren Boeing en Ford die ons vertelden wat te doen.Het gaat om luisteren naar waar de klanten naar toe gaan.

Het tweede ingrediënt is dat we ons concentreren op marktverschuivingen. Als we ons niet jaren geleden hadden gerealiseerd dat alles naar het internet zou gaan, zaten we nu bijvoorbeeld niet diep in de ontwikkeling van smart grids, data-analytics, of convergence in het datacentrum.

Het derde element is het werken met architecturen. Die dwingen je na te denken over waar de markt naar toe gaat en wat klanten willen. Het gaat er om hoe je de toegevoegde waarde aan je klant kan leveren door middel van interactie. Dat zijn de drie kernaspecten waarmee wij onszelf differentiëren.

Daarnaast is er onze bedrijfscultuur. We zijn als bedrijf een familie en we zijn een stoere familie, maar we zijn niet hard. Ik heb in die 24 jaar nog nooit mijn stem verheven – wat niet betekent dat ik geen hoge verwachtingen heb.”

 

Hoe krijgt u die aspecten voor elkaar als CEO? “Mijn vrouw Elaine verbaast zich altijd over de energie die ik heb. Ik ren als een ‘Energizer bunny’ [Duracell-konijn, red]. Mijn teamleden zullen je vertellen dat ze weigeren bij mij thuis te komen om te werken aan grote projecten als ik niet vooraf beloof hen te eten te geven. Ik kan tien dagen doorgaan zonder te eten. De energie komt als vanzelf.

Ook zei een concurrent eens tegen me: ‘John, ik moet je complimenteren met het feit dat je bedrijf, jezelf en je team voortdurend opnieuw uitvindt’. Ik zei tegen hem: ‘Daarom moet een CEO de functie meer dan drie, vier of vijf jaar vervullen.’ ‘Nou daar zijn we het niet met elkaar eens’, zei hij. ‘Er zijn maar weinig CEO’s die zichzelf opnieuw uitvinden. Ze hebben een set vaardigheden en na zo’n vier jaar zijn die skillsets niet meer zo effectief wanneer de situaties veranderen.’ Dat is de reden dat veel CEO’s hun taak vervullen voor vier of vijf jaar en dan overstappen om hetzelfde te doen bij een ander bedrijf. Dus de kunst om opnieuw uit te vinden is een van de elementen.

Het derde element is nederigheid. Ik heb een leerprobleem, dyslexie. Dan leer je dat je niet de draak moet steken met anderen. Ik heb geleerd hoe je emotioneel contact legt met anderen. En ik hou erg van de uitdaging aan te gaan. ‘I love to compete’. Wanneer je mij uitdaagt, haal ik alles uit de kast om je te verslaan, op een eerlijke manier. Ik speel volgens de regels en ik verwacht dat jij volgens de regels speelt.”

 

Zoekt u die strijd ook in zakendoen? “Nee, dan gaat het er om wat nodig is om succesvol te zijn. In zakendoen geloof ik erg in win-win. Ik ben niet bezig mijn klanten, partners en concurrenten uit te spelen. Ik wil er voor hen zijn. Want alleen op die manier kan ik steeds weer bij hen terugkomen. Ik geloof sterk in vertrouwen. Bijvoorbeeld, als ik een acquisitie doe, doe ik het met een handdruk. Dat wil niet zeggen dat er niet een leger juristen klaar staat om de rommel op te ruimen, maar ik doe het op vertrouwen.

Erg belangrijk is ook om het vertrouwen te hebben dat je zeer goed voorbereid bent. Het vertrouwen dat je niet alleen wilt winnen maar dat je het ook gaat doen. De concurrentie is hard en wordt alleen maar harder. Dan moet je een team achter je hebben staan. Het komt aan op interconfidence.”

 

Cisco is nu dertig. Waar ziet u Cisco over drie tot vijf jaar? Of op langere termijn, over dertig jaar. “Ik denk dat we over dertig jaar de ‘number one IT-company’ zijn die zichzelf nog steeds opnieuw en opnieuw uitvindt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als het niet in het DNA van je bedrijf zit. Dus ik denk niet dat onze ‘peers’ het zo lang uithouden.

Hoe we dat doen de komende drie tot vijf jaar? Als ik, zoals nu, gok op security en analytics, dan moet dat leiden tot een nummer 1 positie over drie jaar.”

 

Tag

IoT

Onderwerp

IoT


Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag