Chatten met de eierboer? Daar is een app voor

De Zeeuwse supermarktketen Agrimarkt probeert met de app ‘De boer @p’ haar klanten te interesseren voor producten van boeren uit de omgeving. Met behulp van de TTAG-technologie, die is ontwikkeld door het Waardenburgse Tagologic, kunnen klanten met hun smartphone informatie ophalen over de boeren die de eieren en de kaas produceren.

Agrimarkt is een supermarktketen met vijf grote vestigingen in de provincie Zeeland en de regio Hoeksche Waard. De supermarktketen ziet de belangstelling onder consumenten voor de herkomst van hun voedsel groeien. Meer informatie geven aan klanten over de producten is dan een logische stap. Dat wordt nog eens versterkt door de roots van Agrimarkt: het is een dochteronderneming van de coöperatie CZAV waarbij ruim 3000 boeren zijn aangesloten. “Wij hebben ruim 500 streekproducten in het assortiment en daar willen we ons als dochter van een boerencoöperatie hard voor maken”, zegt Wendel van Maldegem, teamleider marketingcommunicatie van Agrimarkt. “Wij onderscheiden ons hiermee. Door klanten via een app dichter bij die leveranciers te brengen, komen ze ook dichter bij de producten.”

Klanten kunnen de barcode of QR-code op het product scannen met de app op hun smartphone. TTAG ligt daar als een onzichtbare laag overheen. De scan levert informatie op over de oorsprong van het product: de boerderij waar het vandaan komt, foto’s, video’s en informatie over wat erin zit en waar het door wie is geproduceerd. Ook kunnen ze rechtstreeks vragen stellen aan de teler of veehouder. Inmiddels hebben ruim duizend klanten de app gedownload uit de appwinkels van Apple en Google.

Van Maldegem: “De boeren laten op hun sites al veel zien over zichzelf en hun producten. Wij willen dat digitaal verder uitbouwen. Consumenten moeten vragen kunnen stellen aan de leveranciers. Daarom denken we ook aan een community waarbij wij de schakel zijn tussen de klanten en de boeren. Facebook en Twitter moeten dan in die app geïntegreerd worden. Telers beseffen ook dat er een kloof is tussen hen en de consument. Dat zou verminderd kunnen worden door bijvoorbeeld alle processen heel duidelijk in beeld te laten zien.” Grote investeringen vergt de app tot nu toe niet. Implementatie vereist geen nieuwe hardware – scannen doen klanten met hun eigen smartphone – en alle winkels bieden al gratis wifi.

500 tot 600 streekproducten in een winkel is relatief veel, vergeleken met andere supermarktketens. “Wij brengen ze ook groot in de winkel. En de omzet hierin groeit ook heel behoorlijk. Het belang van streekproducten kopen leeft hier heel sterk. Dit is natuurlijk een landelijke omgeving. Men vindt het prettig om producten uit de buurt te kopen; vaak kennen klanten de teler, maar men ziet ook het belang van elkaar ondersteunen en de banenmotor hier op gang houden.”

 

Klein beginnen

De app is in maart als pilot van start gegaan met drie leveranciers: Eibaar uit Den Bommel, dat eieren levert, kaasmaker Schellach uit Middelburg en Hoeksche Chips uit ’s-Gravendeel. Dat moeten er op termijn veel meer worden. Agrimarkt en Tagologic willen klein beginnen. Agrimarkt is de eerste daadwerkelijke gebruiker van de TTAG-technologie en dit project is nog steeds een pilot. “Het is eerst in één winkel gelanceerd, hoewel klanten uit de andere winkels er ook gebruik van kunnen maken. Zo kunnen we het wat kleiner testen”, legt Van Maldegem uit.

Agrimarkt scande eerst met de QR-code. Probleem daarbij was dat op de verpakkingen al QR-codes stonden waarmee je doorverwezen wordt naar de sites. Daarom is gekozen voor de EAN-barcodes, de bekende streepjescode, waarvan alle verpakte producten die verkocht worden zijn voorzien. “Dat is minder verwarrend. De TAGG is gevuld met informatie die wij van de leveranciers krijgen. Tagologic heeft dat grotendeels voor ons gedaan. We kunnen het hier zelf bijhouden in een backend-systeem. De volgende stap is integratie in Microsoft Dynamics, daar zijn wij net op overgestapt. We willen dat koppelen met de app zodat die automatisch gevoed kan worden, bijvoorbeeld met aanbiedingen. Nu moet dat nog met de hand, maar dat willen we liever verder automatiseren.”

Voordat er producten van andere dan de huidige drie leveranciers in kunnen, moeten nog wat kinderziektes verwijderd worden. “Het streekvlees willen we er ook graag in zetten, maar dat was tot nu toe niet mogelijk omdat in de barcodes van vlees ook gewichtsinformatie is verwerkt. Dat werkt erg verwarrend bij het scannen”, zegt Van Maldegem. Ook beveiliging is nog een punt. “Om zeker te weten dat er ook werkelijk menselijke gebruikers met de app in de weer zijn, werken we nu nog met een login. Dat is hinderlijk voor de consumenten, dus denken we nu aan Captcha’s.” Agrimarkt wil er op termijn ook veel meer content in zetten om te voorkomen dat het al te statisch wordt.

 

Barcode Plus

TTAG, ontwikkeld door het Nederlandse Tagologic, is een identificatietechnologie voor vrijwel alle digitale en fysieke producten. Het scant de traditionele barcode, maar biedt veel meer functionaliteit. TTAG is gebaseerd op het URL/URI-protocol voor lokalisering en identificatie. Daarmee kan worden weergegeven waar het product in kwestie zich bevindt en wat het precies is. De domeinnaam is hierbij de basis en staat voor de eigenaar van de data. Tagologic heeft daar een standaard omheen geschreven en heeft daar twee patenten op. Een belangrijk verschil is ook dat elk product uniek geïdentificeerd kan worden. Daarmee worden de gebruiksmogelijkheden van deze identificatietechnologie zeer groot.

Terwijl de traditionele barcode vooral gericht is om het voorraadbeheer en het afrekenen bij de kassa te vergemakkelijken en te versnellen, haalt een consument daar maar bitter weinig informatie uit. Ook is uniek identificeren per product hiermee niet mogelijk. Dat kan met TTAG wel, waardoor het veel meer informatie kan bieden aan producenten en aan consumenten.

TTAG wordt over bestaande dragers gelegd als de barcode, de QR-code maar ook over de NFC/RFID -technologieën. In combinatie met de NFC-technologie kan de TTAG helpen de authenticiteit van producten te garanderen door ze uniek te identificeren. “Wij maken gebruik van die drie dragers omdat die al in gebruik zijn waardoor een gebruiker niet zo veel hoeft te investeren”, zegt Jeroen van Megchelen, CTO bij Tagologic.

De TTAG geeft een identificatie van het product en een melding wie de eigenaar is. Als je een barcode scant, krijg je een indexatie van Google, met verschillende websites waar het product op staat , maar je wordt nooit direct verbonden met het product en de producent. Onder de TTAG kan een heel pakket informatie gehangen worden, zoals video, beelden en rolgebonden informatie. Dat laatste zorgt ervoor dat een hele keten tot op het niveau van onderdelen gevolgd kan worden met behulp van de TTAGs.

Met al deze functionaliteit kan TTAG bijna alles track- en traceable maken. Die informatie wordt gebruikt voor data analytics, in de Tagologic analytics tool. Het resultaat is onder meer dat interactie met de gebruiker mogelijk is: die kan vragen stellen, maar kan ook zelf direct aangesproken worden.

Tagologic gebruikt de TTag Technologie in drie ­oplossingen:

 CounterfeitWarrior; op NFC/RFID gebaseerde anti-vervalsing en authenticatieoplossing. TransparencyWizard; voor uitgebreide digitale productinformatie en promotie. SupplychainConnector; verbindt de keten van producent tot consument.

Agrimarkt is de eerste daadwerkelijke gebruiker van TTAG-technologie, met de TransparencyWizard oplossing. Van Megchelen: “Voor Agrimarkt hebben we de producten gecodeerd en daar informatie over de streekproducent bij gedaan waar je na het scannen bij terecht kunt komen en de mogelijkheid voor een consument om in contact te komen met die producent. Samen met onze partner Connecting Agri&Food hebben we deze branche in kaart gebracht.”

Tagologic werkt inmiddels ruim vier jaar aan het bouwen van het platform, het opbouwen van een partnernetwerk en het schrijven van patenten voor de TTAG-technologie. Doordat het gebruik van smartphones de afgelopen jaren sterk is toegenomen, is volgens Van Megchelen de markt er klaar voor. “Bijna iedereen heeft nu altijd een scanner bij de hand.”

Tag

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag