De ‘Jojo Buitenzorg’ van de digitale markt

De ‘Jojo Buitenzorg’ van de digitale markt
Ik weet niet of u het zich nog herinnert? Als de Derby der Lage landen werd gelopen op het toen roemruchte Duindigt in Wassenaar wist ‘Jojo Buitenzorg’ als ranke hengst iedereen te verbazen om vanuit een hopeloze achterstand toch iedere keer weer het veld voorbij te rennen op weg naar grote zeges. Nu het laatste Harvest Report Nederland op het terrein van innovatie heeft gebrandmerkt als ‘dead last’, is de vraag wat er moet gebeuren om een goed getimede inhaalrace neer te zetten?
In eerste instantie dienen we te begrijpen wie onze tegenstanders zijn. De dreiging van digitale disruptie komt niet per se van kleine start-ups maar van grote partijen als Google, Apple, Amazon of combinaties als BlackRock en Google.
Waardecreatie
Ik zal u een paar voorbeelden geven van wat er zoal gaat gebeuren. Google en BlackRock slaan de handen ineen om consumenten wereldwijd een platform voor handel in aandelen te bieden. Daarbij neemt Google de trendanalyse voor zijn rekening en Black-Rock zorgt voor een ‘easy to use’ platform. Daarmee biedt men klanten tegen de laagst mogelijke kosten per transactie een platform dat elke assetmanager wereldwijd verslaat in eenvoud, waardecreatie en ontzorging van de consument.
Apple gaat sim-kaartjes meeleveren met iPhones en concurreert zo direct met de lokale telco’s. Daarmee ontzorgt Apple de klant en biedt tegen de laagste operationele kosten een topproduct in combinatie met een dienst van topkwaliteit.
Google levert in Silicon Valley levensmiddelen aan consumenten. Gaan ze ook in Europa doen. Ze gebruiken daarvoor een standaardplatform dat ze wereldwijd kunnen inzetten en lokaal optuigen met een ecosysteem van logistieke spelers. Dat stelt hen in staat deze dienst uit te rollen tegen aanzienlijk lagere kosten dan bijvoorbeeld Albert Heijn.
Silicon Valley
De gevaarlijkste concurrenten zijn dus de grote spelers uit Silicon Valley. Ze kiezen hun jachtgebied zorgvuldig uit. Weten precies wanneer en hoe ze een markt willen veroveren en zetten dan hun techniek in. Geen apps maar platforms waarmee ze costleadership vanuit de backoffice bieden en dat combineren met ‘top of the bill’ customer marketing. Daarmee weten ze grote volumes aan klanten over de streep te trekken.Bovengenoemde voorbeelden zijn nog maar het begin van de steeds versnellende digitale disruptie. Het is geen sinecure hier goed op te reageren.
Holistisch
Het is heel belangrijk om de factoren waaronder deze disruptors functioneren te analyseren en vervolgens vanuit een meer holistische optiek aan de slag te gaan.
Innovatie is een holistisch onderwerp waarbij strategy, operating modelering, re-engineering van de balans, governance & compliance en de herdefinitie van cultuur plus DNA van de organisatie hand in hand gaan. Dat is iets anders dan de Pavlov-reactie die we nu veelal zien; Product innovatie en/of IT-gedreven projecten met als doel productpush via sturing van kanalen. De innovatie is dan veelal terug te vinden in efficiëntere programmering. Dus wel sneller en goedkoper, maar . . .  nog steeds vanuit hetzelfde denken.
Onverwachte hoek
De realiteit is dat concurrenten alleen elkaar in de gaten houden. Banken kijken naar banken en retailers naar retailers. Maar de realiteit is ook dat diseruptie nooit vanuit een spelers uit dezelfde sector komt. De aanval komt vanuit een volkomen onverwachte hoek. Daarom is het van groot belang om te beginnen met je strategie. Hoe ziet ‘tomorrows business today’ er uit?  Toets scenario’s aan de ‘the lessons learned from Silicon Valley’. Bepaal op grond daarvan welke governance-, compliance- en riskmodel het beste past. Vervolgens loopt de toetsing verder over de assen van het operating model naar de financefunctie om te bezien of de gekozen scneario’s ook financierbaar zijn en welke rol techniek daarin kan gaan spelen. In zo’n verkenning langs de velden ontdekt de ondernemer al vrij snel dat de veranderende regels (met name de economische) het speelveld erg klein maken en dat de ‘sense of urgency’  drastisch omhoog moet. Van draf naar galop van de buiten naar de binnenbaan. Oh ja… wel de goede kant oplopen.
 
Ken van Ierlant,  kenvanierlant@gmail.com is digital toughtleader Ngi-NGN en en directeur Digital Disruption bij Axveco & 650Labs
 

Tag

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag