De succesvolle informatieprofessional in de publieke sector

De succesvolle informatieprofessional in de publieke sector
Als adviseur op het gebied van beleid en informatiemanagement in de publieke sector werk ik voortdurend samen met informatieprofessionals. Uiteraard heeft elke professional zijn eigen kenmerkende kwaliteiten, maar de informatieprofessional die succes heeft in de politiek-bestuurlijke omgeving:
... kent zijn klant...
Met stip op één: ken de (primaire processen van) de klant. Spreek zijn taal, op alle niveaus. Weet wat hij doet en waarom. Belangrijk in de publieke sector is het bestuurlijke proces te begrijpen, zodat je besluiten op ICT-vlak kunt ‘vertalen’ in bestuurlijke termen. Organiseer ook de ontmoeting tussen ICT en je klant, bijvoorbeeld door middel van een escalatieboard met business en ICT aan tafel, of organiseer snuffelstages en zet ICT-personeel zij aan zij met de klant.
... kent de ICT-omgeving...
Het is grappig om te zien dat veel succesvolle informatiemanagers geen ICT-achtergrond hebben. Door middel van trainingen en opleidingen kent hij de processen van ICT, en door tot op het achterdochtige door te vragen achterhaalt hij de knelpunten in zijn eigen organisatie. Daardoor kan hij de klant op een betrouwbare manier adviseren over de ondersteuning van de primaire businessprocessen.
... adviseert strategisch...
In succesvolle organisaties wordt ICT in een vroeg stadium betrokken bij projecten. Beter is het nog als ICT deelneemt aan het ontwikkelen van strategische plannen. Vroegtijdig weten waar de organisatie naar toe gaat, betekent dat je de tijd hebt om je daarop voor te bereiden. Anderzijds vormen ontwikkelingen in het ICT-vakgebied input voor het strategisch plan.
... beschikt over goede communicatieve vaardigheden...
De ervaring is – nog steeds – dat ICT en business elkaar slecht verstaan. We spreken een andere taal en de informatieprofessional moet constant als een ‘Google Translate’ ICT−jargon vertalen naar bestuurlijk- en businessjargon en omgekeerd. Verder zijn vaardigheden als adviseren, onderhandelen en overtuigen belangrijk gereedschap voor de informatieprofessional.
... en vindt de juiste balans
Commitment krijgt hij door de belangen van de business te behartigen, maar ook door mee te denken vanuit ICT. Als een goed onderhandelaar heeft hij een nauwkeurig gevoel voor balans, niet alleen cijfermatig maar ook gevoelsmatig.
Conclusie
Kennis van ICT en informatiemanagement is belangrijk, maar is aan te leren. Het komt aan op gedegen kennis van de primaire processen van je klant, en vooral de persoonlijke vaardigheden van de informatieprofessional om het verschil te maken. Vroegtijdige inbreng van ICT in de strategische planvorming maken hem vervolgens tot een strategisch businesspartner.
Frank Kam
Kam is adviseur bij PBLQ ROI. Dit bureau adviseert op het gebied van beleid en informatiemanagement in de publieke sector. E-mail: f.kam@pblq.nl

Tag

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag