De wereld van... de informatieprofessional 3.0

De wereld van... de informatieprofessional 3.0
Shift happens. Kijk maar eens op internet, en de ‘hits’ vliegen je om de oren. Open de (virtuele) boekenkast en je ziet de behoeften van de maatschappij veranderen. Generatie ‘Z’ komt er aan, zien Ahlers & Boender (2011). Society 3.0 is zojuist begonnen, vertelt Van den Hoff (2011). Lanting (2011) zegt: ‘Connect!’ En Bauerlein (2011) benoemt in The Digital Divide hoe het brein van jongeren verandert en meerdimensionaal wordt. Op straat staan peuters van drie jaar vaak al te ‘swipen’ op reclameborden omdat ze een volgend plaatje willen zien. En de gebruikersinterface van ‘Angry Birds’ is toegankelijk genoeg voor een kind van drie jaar. Op het World Computer Congress 2012 in Amsterdam werd ook het onderscheid tussen de jongeren en de oudere generatie zichtbaar. Jongeren die de zaal overtuigen dat ze digitaal vaardig zijn. Ze weten welke informatie ze kunnen vrijgeven en ze doorzien wat er met hun persoonlijke gegevens gebeurt als ze op internet ronddwalen. Ouderen die zich willen wapenen met aanvullende privacywetten, beveiligingsmethoden en regels voor de sporen die iedereen – ongemerkt – op internet achterlaat. Mooier kon het contrast tussen de huidige en de nieuwe wereldburgers niet worden!
De uitdaging voor de huidige professionals in de IT en informatiemanagement is in deze context drieledig. Ten eerste moet de professional zijn vak beheersen. Niet zomaar opgeleid zijn als bijvoorbeeld architect, servicemanager of usability expert. De eis is dat je een inhoudelijk professional bent met actuele kennis van het vakgebied. ‘Een leven lang leren’ is dan ook het adagium, het liefst met aantoonbaar vakmanschap via bijvoorbeeld certificering. Ten tweede moet de professional vanuit een meer holistische benadering zijn omgeving kennen en doorgronden: wat betekent zijn eigen professie in het totale werkveld? Hoe past hij of zij in het traject waarin gebruikerswensen, marktontwikkelingen of wetgeving door bedrijven en overheden worden omgezet in bedrijfsprocessen en ICT-services? Ten derde moet deze professional doorgronden hoe de maatschappij zich ontwikkelt. Voor de diverse generaties, van jong tot oud, moeten gegevens eenvoudig en veilig worden ontsloten. IT die eenvoudig gebruik mogelijk maakt voor allerlei gebruiksvoorwerpen. Van staafmixer tot managementinformatiesysteem, zeg maar. Dit vergt nogal wat van collega’s in het vak, maar ook van beroepsorganisaties en van onderwijsinstellingen. Prachtig om te zien hoe onze onderwijswereld met frontaal klassikaal onderwijs soms totaal nog niet aansluit. Als we nu eens het onderwijs en de bijscholing richten op het ontwikkelen van alle kennissoorten in het brein? Als professionals nu eens wat vaker uit hun spreekwoordelijke grot van Plato komen, het beeldscherm uitzetten en in gesprek gaan met eindgebruikers? ‘Learning by doing’, gemixt met begeleiding van meesters, intervisie met collega’s, co-creatie binnen de ketens, lid zijn van een beroepsorganisatie en natuurlijk ook regelmatig blokken met een stevig studie (e-)boek. Ja, dan maken we kans op de informatieprofessional 3.0!
 
 

Tag

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag