Digitale disruptie van boven en beneden

 
Digitale disruptie van boven en beneden
Vrijwel ieder bedrijf is het afgelopen jaar geraakt door de digitale revolutie. Geen enkele CEO kan de impact en de efficiencyvoordelen van mobile computing, big data, artificial intelligence et cetera nog ontkennen. Hetzelfde geldt voor de opkomst en het succes van Silicon Valley start-ups die de digitale revolutie met disruptive technologieën extra aanjagen.
Dat de impact van deze ontwikkeling vooralsnog beperkt is gebleven is vooral te danken aan de langzame maar sta-biele wereldeconomie van 2014. De financiële markt volatiliteit was laag en de aandelenmarkt was positief, waarbij veel bedrijven aandelen hebben ingekocht. Aan fusies en overnames werd een record van zo’n 3 biljoen (3000 miljard) dollar aan transacties overschreden. Anders gezegd, de meeste Europese beursgenoteerde bedrijven waren in 2014 in staat op de golf van deze marktstabiliteit mee te surfen en de impact van de digitale revolutie te minimaliseren of te negeren door op een conventionele wijze hun bedrijven te blijven besturen.
Maar die relatieve rust is nu definitief voorbij. In 2015 komen we in tegenstelling tot de voorgaande jaren in ‘the double squeeze’, want in 2016 zijn er 4,5 miljard smart phones in omloop en geven bedrijven ongeveer de helft van hun technologiebudgetten uit aan cloudcomputing. De exponentiële ontwikkeling in de digitale markt en de daaruit voortvloeiende disruptie zet dus onverminderd voort.
En door de opmars van de economie in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, de vergroting van de kloof met Europa, de sterke dollar, de oplopende rente in de VS en het VK, én door de verzwakking van de groei in de ‘emerging markets’, zal de financiële marktvolatiliteit geweldig toenemen. Kostenbesparingen, de beperkte mate waarin de EU de voordelen van goedkope arbeid kan benutten en de halfslachtige, ofwel te voorzichtige besluitvorming in de EU aangaande de toepassing van technologie, zal in 2015 en daarna zijn tol vergen. Zonder weerga!
Daarnaast scheren we in de eurozone langs de afgrond van recessie en deflatie, wat tot gevolg heeft dat marktomstandigheden aanzienlijk minder vriendelijk worden. Het wordt daarom voor veel Europese bedrijven nog uitdagender om zich door deze technologierevolutie te manoeuvreren.
Het belangrijkste manco van de eurozone is namelijk het ontbreken van een ‘single European’ markt van digi-tale serviceproviders. De primaire reflex van regulators en Europese autoriteiten om grote serviceproviders uit de VS hardhandig aan te pakken zal nadelig, vertragend en dus contraproductief uitpakken. De slag om de digitale marktdominantie in Europa is decennia geleden al verloren ten faveure van de spelers uit de VS.
Derhalve komen de uitdagingen dit jaar zowel van boven als van beneden. Maak uw borst maar nat, dit wordt het moeilijkste jaar sinds de recessie van 2008-2009.
Kenny van Ierlant
senior director Strategy & Digital Transformation bij PricewaterhouseCoopers, kenny.van.ierlant@nl.pwc.com

Tag

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag