Gartner: Alles wordt IT

 

Digitale platforms

Hoofd onderzoek Peter Sondergaard schuwt de grote woorden en vergezichten niet, bij de opening van Gartners Symposium ITxpo 2016 in Barcelona. De digitale platformen die CIO's de komende jaren gaan bouwen, veranderen de manier waarop we wonen, werken en samenleven, veranderen de manier waarop we denken, veranderen onze beschaving, voorspelt Sondergaard. Hij trok in zijn keynote daarbij een parallel met eerdere ingrijpende ontwikkelingen als de opkomst van treinverkeer, de introductie van de tv en de doorbraak van mobiele communicatie. 

In technisch opzicht zijn de doorbraken op het gebied van kunstmatige intelligentie en de opkomst van het Internet of Things de belangrijkste drijvende krachten achter de ontwikkelingen die Gartner voorziet. Die zullen de samenleving van IT doordrenken. Voor Sondergaard aanleiding om de keynote te openen met een overdenking rond de vraag, of IT niet te invloedrijk wordt. Maar in Gartners visie wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen. Specifiek voor zijn doelgroep ziet Gartner vooral kansen. CIO's kunnen weer gaan bouwen, en wat zij helpen realiseren, zal de basis vormen van een betere, schitterende toekomst, aldus Sondergaard.

 

Digitale platforms

Dat bouwen moet gestalte krijgen in nieuwe digitale platforms die verder reiken dan de IT-platforms waar CIO's aan gewend zijn. Digitale platforms verbinden de interne IT-infrastructuur met nieuwe elementen, binnen en buiten de eigen organisatie. Specifiek gaat het bij die nieuwe platformen om het koppelen van 5 domeinen; de interne IT-systemen, de klantervaring, de 'dingen', ecosystemen en intelligentie. Op elk van die terreinen moet IT aan de slag.

IT-systemen

Bij de IT-systemen draait alles om modernisering, terugdringing van de kosten en opruiming houden onder de winkeldochters, om een flexibele, efficiënte IT-infrastructuur te realiseren die is toegespitst op een mobiele wereld.

 

Klantervaring

De uitdaging bij de klantervaring is ervoor te zorgen dat je goed begrijpt wat klanten van je verwachten. "Je verdient loyaliteit per moment", waarschuwt Sondergaard. Vanuit IT vraagt dat behalve 'outside in'-denken een oriëntatie op de mogelijkheden van augmented reality, virtual reality en zelfs ' ambient' contactmomenten waarop de klant met je interacteert buiten traditionele schermen om.

 

Things

'Dingen' zorgen voor een zee aan data waarmee organisaties signalen uit de fysieke wereld kunnen opvangen of acties in de fysieke wereld in gang kunnen zetten. IT moet zorgen dat het IT-platform de exponentiële groei in verbindingen die ontstaat kan opvangen, en daarnaast automatisch die gegevens kan verzamelen die vanuit zakelijk oogpunt zinvol zijn.

Intelligente systemen

In die wereld van informatie-overvloed zullen bedrijven steeds meer gaan vertrouwen op intelligente systemen om beslissingen te nemen. Dat vraagt om ontwikkeling en inzet van machines met algoritmes die kunnen leren van ervaringen en hun gedrag daarop kunnen aanpassen.

 

Ecosystemen

En last-but-not-least: ecosystemen worden de nieuwe werkelijkheid van digitaal zakendoen. In plaats van in een lineaire leveringsketen zullen bedrijven meer en meer onderdeel moeten worden van interactieve ecosystemen waarin meerdere kopers en verkopers samenwerken. Gartner illustreerde dat met een visie op digitale landbouw waarin vanuit de 'verbonden' tractor een ecosysteem ontstaat waarin onderhoudsbedrijven, verkopers van zaden en kunstmest, leveranciers van weersvoorspellingen en de uitbaters van goederen- en termijnmarkten allemaal samenwerken om de boer op het optimale moment te laten zaaien en oogsten. Dat zou de oogsten de eerstkomende jaren 8 tot 12 procent, en op termijn 25 procent kunnen laten groeien.

 

'Digital giants' 

Vanuit IT-oogpunt betekent samenwerking in zo'n ecosysteem om te beginnen het beschikbaar stellen van application programming interfaces waar anderen op kunnen aanhaken. Maar het kan ook resulteren in een stevige discussie met het algemeen management. Want ecosystemen betekent ook samenwerken met concurrenten. En men zal ook een beslissing moeten nemen over de rol die de ' digital giants' krijgen. Met name in de consumentenmarkt kan het heel lastig worden om deel uit te maken van een ecosysteem waarin je niet te maken hebt met de Apples en Googles van deze wereld. En in zo'n ecosysteem ben je zelf niet meer de partij waar de klant contact mee heeft.

 

 

 

 

 

Tag

Onderwerp

IoT


Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag