IT nog verre van ‘born digital’

IT nog verre van ‘born digital’

Als ‘digitale individuen’ weten we beter dan ooit wat we met technologie kunnen. Dat schept verwachtingen naar het bedrijfsleven. Bedrijven moeten door een digitale transformatie. Maar veel lastiger is dat de IT-afdeling in hetzelfde tempo moet volgen, zegt Ron Tolido. Zij moet een afspiegeling zijn van de digitale realiteit: extreem verbonden, buitengewoon goed geïnformeerd, uiterst wendbaar en naadloos geïntegreerd in de bedrijfsvoering.

Ron Tolido

Hoewel de term ‘digital’ velen als een anachronisme in de oren klinkt – vooral als je in de jaren tachtig of daarvoor bent opgegroeid, dan zie je al snel ‘pong’ voor je – is het in de markt toch de kernachtige verzamelaanduiding geworden voor een nieuwe golf van technologieën: cloud, mobiel, sociaal, Big Data, machine-intelligentie en het Internet of Things.

Een kenmerk van digitale technologieën is dat ze bijna allemaal eerst aan de kant van de individuele consument worden opgepakt. En die raakt steeds meer verwend. Apps op smartphones, tablets en tv’s hebben een nieuwe norm gezet in termen van hoe aantrekkelijk en aanstekelijk applicaties in het gebruik zouden moeten zijn.

Iedereen – en alles – is bereikbaar, voortdurend verbonden en met elkaar genetwerkt. De meest up-to-date informatie en vergelijkende inzichten zijn beschikbaar op het moment dat ze nodig zijn, bijvoorbeeld als er schoenen moeten worden gekocht in een winkel of als er een verzekering moet worden afgesloten.Transacties kunnen op elk moment van de dag – of nacht – worden uitgevoerd en het antwoord of de resultaten zijn er bijna altijd onmiddellijk.

Als consumenten in zo’n duizelingwekkend tempo de digitale pioniers worden, kunnen bedrijven niet anders doen dan in hun bedrijfsvoering een spiegel te zijn van wat zich in de buitenwereld afspeelt. Dat is op zijn minst nodig om aan de hooggespannen verwachtingen van klanten te blijven voldoen. Al helemaal als bedrijven de schuivende digitale panelen om hen heen willen gebruiken om te innoveren, nieuwe markten te veroveren of zelfs een relevante positie te krijgen te midden van de wolvenroedels van startups die hun steeds kleinere rondjes draaien om de gevestigde namen.

De nieuwe generatie technologie volledig verweven met het volgende niveau bedrijfsvoering: dan gaat het om niets minder dan digitale transformatie. Het onderwerp staat dan ook steeds vaker op de managementagenda als een combinatie van het zoeken naar nieuwe wegen via nieuwe technologieën en het aanpassen van processen, organisatie, leiderschap en cultuur daarop.

Oogstrelend

Bij dat alles staat het digitale individu voorop: wat die kan en verwacht moet adequaat worden weerspiegeld in de digitale organisatie. Dus wordt er allereerst gegrepen naar aanpakken als Design Thinking en Customer Journey Mapping om te begrijpen hoe de klant gepakt, vermaakt en overtuigd kan worden. Als er dan al technologie wordt gebruikt om de ervaring van de klant te verbeteren dan moet die zowel aanstekelijk en oogstrelend zijn als naadloos in het gebruik en met respect voor privacy.

Ook moet het netwerk van de organisatie dieper en wijder zijn dan dat van de klanten: dus superieur verbonden met partners, toeleveranciers en de markt, zonder beperkingen op het gebied van informatie-uitwisseling en met de volle kracht van sociale media en crowdsourcing in de rug. Uiteraard beginnen betere verbindingen binnen de organisatie: menig bedrijf dat van overnames en fusies aan elkaar hangt zou al een stuk opknappen als de verschillende bedrijfsonderdelen en afdelingen beter genetwerkt zouden zijn.

De klant weet irritant veel, dus ­bedrijven moeten hun toegang tot informatie, kennis en inzichten centraal stellen. Het bedrijfs- IQ moet flink omhoog. Het is niet verwonderlijk dat veel bedrijven die een dagje ondergedompeld zijn in disruptief brainstormen data tot hun nieuwe olie verklaren. Wie meer data heeft en die weet te combineren met meer bronnen van buitenaf komt tot effectievere algoritmes, voorspellingen en zelfs prescriptieve formules voor succes. Er is een heel goede reden waarom IBM de digitale boedel van Weather Channel heeft overgenomen: de weersverwachting verrijkt en verbetert bijna elk inzicht.

Toch betekenen inzichten weinig als er niets mee gedaan kan worden. Bedrijven moeten daarom niet alleen hun IQ maar ook hun reactiesnelheid en wendbaarheid drastisch verhogen. En niet alleen dicht tegen de klant aan, maar vooral ook in de operationele processen dieper in de organisatie. Niets rampzaliger dan een sociaal mediakanaal waarop je als klant in seconden iets kan regelen waarna de afhandeling strandt in de roestige tandwielen van de backoffice. Agile is nu ook in de bedrijfsvoering het mantra en allang niet meer het exclusieve domein van softwareontwikkelaars. Zelfsturende ‘Spotify-stijl-teams’ (haal er anders even Google bij) waarin alle bedrijfsdisciplines als in een echte startup samenwerken, worden zelfs al bij gevestigde banken gesignaleerd.

Digitale IT

Als de bedrijfsvoering zo het spiegelbeeld van de digitale consument wordt, dan moet de IT-afdeling weer de natuurlijke evenknie van de digitale organisatie worden. En daar wringt bijna altijd de schoen.

De huidige ideeën over ‘business/IT alignment’, requirements-management, architectuur en het ontwikkelen en beheren van IT-oplossingen zijn stevig geworteld in de jaren tachtig. En dat mag dan wel het pong-tijdperk zijn, maar daarmee is IT nog verre van ‘Born Digital’.

‘Born Digital IT’ moet dezelfde kenmerken vertonen als die van digitale organisaties (en daarmee van digitale consumenten). De oplossingen moeten aantrekkelijk en extreem vlot in het gebruik zijn via een reeks van huidige en toekomstige kanalen: niet per se smartphones of tablets – over pc’s hebben we het niet eens meer – maar vooral een verscheidenheid aan wearables, tv’s, smart ‘things’, virtual en augmented realitysystemen, 3D printers, al dan niet zelfrijdende auto’s, robots en drones.

Digital IT richt zich bij uitstek op een intense verbondenheid van mensen en dingen. Dat gaat niet alleen via slimme, integrerende netwerktechnologie en catalogi van API’s maar ook door de bedrijfsvoering optimaal toegang te geven tot sociale netwerken en het omarmen van open standaards voor informatie-uitwisseling. Data vanuit willekeurig welke bron moeten kunnen worden opgeslagen zonder restricties aan volume, structuur, verwerkingstijd, bewaartermijn en beschikbaarheid. De bedrijfsvoering moet er elk huidig en toekomstig perspectief op kunnen toepassen en zowel professionele data scientists als de ‘citizen data scientists’ – binnen en buiten de organisatie – moeten er hun algoritmische magie zonder belemmeringen op kunnen loslaten.

Dat de IT-afdeling meer agile moet zijn, dat weten we ondertussen wel. Maar in de wereld van digitale IT maken DevOps en zelfs ‘NoOps’ het mogelijk om oplossingen voortdurend te vernieuwen in uren en dagen in plaats van weken en maanden. En je moet wat, als je de snelheid van die autonome ‘Spotify-stijl’-teams wilt bijhouden.

De digitale consument leidt tot digitale organisaties. Digitale organisaties hebben digitale IT nodig. De IT-afdeling zal zich drastisch moeten vernieuwen om het rijtje vol te maken. En hoewel nu eenmaal niet alles in een serieuze, bestaande organisatie vanuit een groene weide kan worden gedaan, mag het allemaal een stuk radicaler. Noem het maar een hergeboorte.

Bij Amazon brengen ze nieuwe versies van steeds slimmere toepassingen enkele duizenden keren per dag in de lucht, als het moet. Dat klinkt extreem, maar dat krijg je als zowel de bedrijfsvoering als de IT ‘Born Digital’ zijn.

 

Het derde platform

Het mainframe was een eerste platform voor doorbraken in de bedrijfsvoering. Het initiatief lag bij de IT-afdeling, die als enige de immense complexiteit van de technologie en de bijbehorende – nog Spartaanse – toepassingen kon doorzien. De bedrijfsvoering kon slechts in bewondering – of in ieder geval geïntimideerd – volgen. Er waren relatief weinig oplossingen en een beperkt aantal gebruikers van IT.

Met de pc en later het internet volgde een tweede, cruciaal platform dat voor doorbraken zorgde. Bedrijfsafdelingen en individuen merkten dat technologie veel toegankelijker werd. IT werd gedemocratiseerd en in het kielzog van de ontstane kloof tussen IT en bedrijfsvoering floreerden business/IT alignment, methoden voor requirementsmanagement, analyse, ontwerp en beheer. Er kwamen meer toepassingen en veel meer, mondige gebruikers van IT.

Het derde platform brengt de nieuwe generatie digitale technologieën bij elkaar, verbindt alles en iedereen en laat de muur tussen bedrijfsvoering en IT versmelten. Digitale technologie zit letterlijk in alles en is daarmee ook een integraal, onlosmakelijk onderdeel van een zichzelf voortdurend vernieuwende bedrijfsvoering. Het onderscheid tussen bedrijfsvoering en IT verdwijnt en daarmee ook de noties van vraag en aanbod.

 

Ron Tolido is global Chief Technology Officer van Capgemini Insights & Data

Tag

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag