Nieuwe versie BiSL bijna rond

BiSL, het framework voor functioneel beheer en informatiemanagement, krijgt dit jaar een eerste volledig vernieuwde versie. Hoog nodig, want in tien jaar is er wel heel veel veranderd in dit vakgebied. Gerard Wijers: ‘Wat blijft is de ontwerplast. Je moet blijven nadenken over wat je wilt als bedrijf. Daar gaat BiSL over.’

De specificaties voor BiSL zijn rond. Wat nu nog volgt, is het uitschrijven van de requirements tot de definitieve versie. “We streven ernaar eind volgend jaar op ons jaarcongres de nieuwe versie van BiSL te kunnen presenteren”, zegt Gerard Wijers, voorzitter van de Architectural Board van de ASL BiSL Foundation. “IJs en weder dienende natuurlijk.”

Business Information Services Library (BiSL) beschrijft hoe een gebruikersorganisatie informatievoorziening zo goed mogelijk kan laten werken. Daarbij gaat het vooral om het aanpassen en optimaal gebruiken van de bedrijfsapplicaties. Een vernieuwde uitgave van het framework is nodig, want de huidige – en eerste – versie kwam al in 2005 uit.

Wijers: “Tien jaar geleden paste het BiSL-boek, maar sindsdien is er zo veel veranderd. Zo was toen architectuur nog totaal niet uitgekristalliseerd. Nu is er TOGAF als standaard voor het ontwikkelen en beheren van de enterprise-architectuur. Daar conformeren wij ons aan.”

 

Veranderingen organisatie

Ook de veranderde werkwijze van bedrijven dwingt tot een ander framework. Organisaties werken nu veel minder met maatwerk en kiezen steeds vaker voor standaardsoftware, die ook nog eens vanuit de cloud wordt gedistribueerd. Dat is van grote invloed is op het functioneel beheer. Er worden veel minder requirements gemaakt voor functionaliteit; een belangrijk onderdeel van functioneel beheer. Dit botst met BiSL dat nog te veel maatwerk ademt, zegt Wijers. “Je hoeft met standaardapplicaties niet meer alles te specificeren als gebruikers. Dat leidt tot een andere manier van specs maken en tot een ander lifecycle management. De externe leverancier gaat daar nu over.”

Ook zijn organisaties onder druk van de klant veranderd. “Veel is nu maatschappijgestuurd, waarbij de consument – de klant – bepaalt wat hij wil. Een bank kan wel veel met zijn data willen doen, maar als klanten dat niet willen, gebeurt het niet. Dat betekent dat requirements niet meer puur uit de organisatie komen. Die ontwikkeling nemen we nu ook mee in BiSL.”

Ook de grotere aandacht voor informatie, zoals Big Data, vereist wijzigingen in BiSL. “In de oude versie richt functioneel beheer zich vooral op functionaliteit en de behoeftes van key users. Informatie die de systemen bieden, werd vooral gebruikt als managementinformatie. Nu, met de opkomst van analytische software en intelligente data-analyse zie je veel meer real time verwerking van data. Dat is onderbelicht in het huidige BiSL. In de architectuur ook, maar met TOGAF kun je beter uit de voeten met een samenhang van alle data, op strategisch niveau.” Daarom wordt het proces gegevensondersteuning fors uitgebreid. Daarnaast richt BiSL zich op de wijze waarop een supplier in de cloud gemanaged moet worden en hoe je je business data beheert en vertaalt naar andere bedrijfsvormen.

 

Andere positie IT-afdeling

Wijers wijst erop dat functioneel beheer in de afgelopen jaren een geheel andere positie heeft gekregen binnen de IT. Terwijl de traditionele IT-afdeling krimpt en grotendeels verdwijnt, wordt de component informatiemanagement op veel IT-afdelingen steeds groter. “Ik zie in veel grote organisaties dat IT-afdelingen sterk veranderd zijn. Vroeger was er een grote afdeling met IT’ers met daarnaast een aantal informatiemanagementafdelingen. Nu is veel werk van de IT-afdeling uitbesteed en is IM in die IT-afdeling geschoven. Dat héét dan wel nu IT, maar het is nog steeds informatiemanagement: requirements managen en de gebruikers ondersteunen. 60 tot 70 procent van wat zo’n moderne regievoerende IT-afdeling nu doet is informatiemanagement.”

Ook dit heeft gevolgen voor BiSL. “De IT-afdeling is geen leverancier meer, maar een regisseur die de regie voert over externe softwareleveranciers . Daarom verdwijnt het onderwerp organisatie uit BiSL. Dat ligt gevoelig, maar de component informatiemanagement is op veel IT-afdelingen echt veel groter geworden dan het IT-beheer, dat in veel bedrijven aan derden is uitbesteed.

Wat blijft is de ontwerplast. Je moet blijven nadenken over wat je wilt als bedrijf. Hoe steken processen in elkaar, welke IT-behoeftes zijn er en hoe wordt IT gebruikt? Daar gaat BiSL over, ook al is dan de manier veranderd waarop IT wordt geleverd.”

De opkomst van componentisering versterkt dit. “Gebruikersorganisaties worden veel meer regisseur van IT-oplossingen die aan elkaar gelijmd worden. Ze kopen nu informatie in. Een transportbedrijf verzamelde vroeger zelf data, bijvoorbeeld over routes. Het was maatwerk, of het was er niet. Daarbij is meer aandacht voor architectuur vereist. Nu koopt een transportbedrijf die informatie gewoon in.”

Het belang van BiSL neemt door de veranderde positie van de IT-afdeling toe, bezweert Wijers. “De IT-organisatie is steeds meer een regie-organisatie. Dan heb je veel aan BiSL en niets aan ITIL. ITIL is bedoeld voor een operationele organisatie, niet voor functioneel beheer en informatiemanagement.De operationele organisatie koopt de services die ITIL inricht, juist in bij derden.”

 

Internationalisering

De ASL BiSL Foundation heeft de ambitie om BISL verder te internationaliseren. “Je hebt als framework alleen een toekomst als je internationaliseert. Daarom sluiten wij ons ook aan bij standaarden die al breed wereldwijd gebruikt worden, zoals Cobit, Itil en nu ook TOGAF.”

BiSL, van oorsprong Nederlands, kan zich verheugen op veel belangstelling uit het buitenland, van de VS tot China. In bijna dertig landen zijn vertalingen van het framework verkrijgbaar. De belangstelling voor BiSL is niet verwonderlijk, vindt Wijers. BISL is als framework behoorlijk uniek. “Het heeft als doel de vraag naar IT gestuurd en beheerst te krijgen. Daar is niet veel voor te vinden, afgezien van enkele onderdelen in Cobit. Zeker als het om hands on-informatie gaat, is er verder niets.”

Het framework is erg Nederlands, met voornamelijk Nederlandse best practises. Niet verwonderlijk want 85 tot 90 procent van de BISL-gecertificeerden is Nederlands. Dat bleek nog eens duidelijk bij de vertaling van de boeken. “Kijk bijvoorbeeld eens naar information management in BiSL; dat staat internationaal voor het managen van informatie en data. In BiSL zit er ook vraagsturing in; informatieplannning en architectuur, het beslaat het hele vlak van strategisch tot operationeel. Internationaal heet dat demand management. De consequentie is dat we nu het handboek BiSL eerst in het Engels schrijven en daarna pas in het Nederlands. Dat is ook een van de lessen die de Foundation heeft geleerd van de internationalisering van ASL.”

Bij de vertalingen in het Chinees en Japans bleek BiSL ook doordesemd te zijn van de Nederlandse cultuur. Wijers: “Aziaten willen procedures. Ze willen precies te horen krijgen hoe ze de dingen moeten doen, terwijl de Europeaan juist weigert procedures te volgen die hij niet zelf heeft ontwikkeld. Dat is echt een tegenstelling die niet op te lossen is in de volgende versie.”

 

Tag

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag