Opmerkelijke tevredenheid over infrastructuurdiensten

 

IT-infrastructuur is doorlopend in transitie, van on-premises naar de hybide cloud en van hybride cloud naar multi-cloud en volledig software defined. IT Service Management verschuift van dienstverlening naar self-service in de cloud. Capaciteit- en configuratiemanagement worden geautomatiseerd. Nieuwe servicerollen zijn nodig om invulling te geven aan eisen rond beveiliging, integratie en stabiliteit.

Rolf Zaal

Om richting te geven aan deze doorlopende transitie is en blijft architectuur noodzakelijk, maar de vrijheid om die naar eigen inzicht te ontwikkelen wordt in toenemende mate ingeperkt door keuzes die al gemaakt zijn door de externe cloud-providers. Tegen deze achtergrond is het managen van datacenters en wat daar zoal voor in de plaats komt, vooral een kwestie van know how. En daar kunnen outsourcing providers voor zorgen, zo blijkt de top 10 van infrastructuurmanagement-providers, zoals onderzoeksbureau Giarte die recent vrijgaf:

 

De top tien van Giarte met hun aanbevelingsscore:

 

1] myBrand             100

2] Open Line           100

3] Proact                 100

4] Schuberg Philis  100

5] Sentia                 100

6] Simac                 100

7] Solvinity             100

8] Xcellent              100

9] Axians                  94

10] Cegeka               94

 

1] myBrand

SAP-dienstverlener myBrand scoort, net als vorig jaar, een 100% aanbeveling door klanten. Ook de rapportcijfers voor de verschillende typen dienstverlening zijn hoog. Zo geven gebruikers zowel de hosting & storage (8,9) als het technisch applicatiebeheer (8,6) het op één na hoogste rapportcijfer binnen het onderzoek.
MyBrand's vertrouwensscore van 84 punten, is de hoogste van de peer group (mid-size). Klanten zijn met name enthousiast over de communicatie bij het bedrijf.
In 2015 realiseerde myBrand en flinke omzetgroei en verwelkomde het een aantal nieuwe klanten. Bijvoorbeeld bij THR (doe-het-zelf groothandel) waar myBrand naast het functioneel en technisch beheer nu ook de hosting verzorgt vanuit de eigen private cloud. Ook memoreert Giarte myBrand's zorg voor de hosting en beheer van de SAP-omgevingen bij Coop (Supermarkten).

2] Open Line
Ondanks een zeer behoorlijke groei van het aantal klanten slaagt Open Line er nog steeds in zijn klanten zonder uitzondering tevreden te houden. Klanten waarderen daarbij vooral de dienst application packaging & release management (rapportcijfer 7,7).
De vertrouwensscore komt uit op 77 punten, waarin volgens Giarte vooral waardering voor bekwaamheid en openheid tot uitdrukking komen.
Vooralsnog komen veel klanten van het Open Line uit het zuiden van het land. Maar begin 2016 nam investeringsmaatschappij Nordian Capital Partners een fors pakket aandelen van de oprichters overgenomen. "Met de extra financiële en commerciële middelen die de samenwerking met Nordian biedt, heeft Open Line de ambitie om door te groeien naar een speler van nationaal niveau", stelt Giarte.

3] Proact
Proact is een datacenter solution provider en cloudspecialist met vestigingen in vijftien landen. Het bedrijf startte in 1994 in Zweden. Opererend vanuit een Nederlandse kantoor in Utrecht werden vorig jaar diverse nieuwe klanten gecontracteerd, zoals Voiceworks (communicatiemiddelen), Ymor (Application Performance Management) en Holland Colours (kleurconcentraten). Mede daardoor had het bedrijf dit jaar voor eerst voldoende Nederlandse opdrachtgevers om mee te lopen in het benchmark-onderzoek van Giarte. Dat resulteert, met een aanbevelingsindex van 100%, in een spetterend debuut.
Het gemiddelde rapportcijfer voor de services die Proact binnen het domein infrastructuurbeheer levert, komt uit op 7,9.
Dankzij onder meer goede communicatie, behaalt Proact een vertrouwensscore van 80 punten; 6 punten hoger dan het peergroupgemiddelde (mid-size). 

4] Schuberg Philis
Schuberg Philis heeft vanaf de oprichting ingezet op 100 procent klanttevredenheid, geen echte verassing dus dat het bedrijf dit jaar voor de zevende keer op rij de 100% klantaanbeveling aantikt. Voor een reeks van onderliggende services scoort Schuberg Philis de hoogste rapportcijfers in de benchmark.
Met een score van 92 zit het bedrijf ook wat betreft  het vertrouwen van klanten hoger dan wie dan ook in Giarte's rapportage van dit jaar.

5] Sentia
Sentia biedt hostingdiensten aan vanuit eigen datacenters en vanuit de public clouds van Microsoft en AWS. Het bedrijf neemt de verantwoordelijkheid voor de beschikbaarheid en de performance van applicaties. Vorig Jaar nam Sentia al verschillende partijen over en afgelopen jaar is Sentia samengegaan met het Belgische Intelligent waardoor het nu klanten bedient vanuit Nieuwegein, Amsterdam, Gent en vanuit het onlangs geopende kantoor in Delft.
De integratie van de verschillende bedrijven verloopt goed, getuige de 100% aanbevelingsbereidheid onder klanten. Met de diensten hosting & storage en technisch applicatiebeheer dringt Sentia door in de top 5 van best beoordeelde providers. De vertrouwensscore steeg naar 77 punten. Dat bovengemiddeld hoge vertrouwen lijkt vooral te stolen in de bereidheid om klanten te helpen.

6] Simac
Simac is aan het veranderen: de organisatiestructuur is gewijzigd, nieuwe mensen zijn aangetrokken en van ontevreden klanten is afscheid genomen. Die maatregelen hebben volgens Giarte vrucht afgeworpen: al drie jaar op rij stijgt de aanbevelingsscore, om dit jaar op 100% uit te komen.
De vertrouwensscore komt wel een punt lager uit dan vorig jaar, maar ligt daarmee nog steeds boven het peer-groupgemiddelde. Volgens de onderzoekers waarderen klanten met name de communicatie bij Simac.
Dat uit zich ook in contractverlengingen, stelt Giarte vast. Zo verlengde DELA (uitvaarten en verzekeringen) z'n bestaande contract en stapte Lekkerland (convenience) van inspanningsverplichting over op een resultaatverplichting.

7] Solvinity
Solvinity zat al een paar jaar dicht tegen de hoogstmogelijke aanbevelingsindex aan, en dit jaar is het dan zo ver. Vooral de security-dienstverlening wordt door klanten hoog gewaardeerd. Dat resulteerde in het rapportcijfer 8,4 voor deze service, waarmee het bedrijf zich mag rekenen tot de drie best scorende providers zit in het onderzoek van Giarte.
De vertrouwensscore stijgt naar 79 punten; 8 punten boven het peergroup-gemiddelde.
Solvinity won afgelopen jaar de Europese aanbesteding van de Gemeente Almere voor het beheer van circa honderd domeinnamen en de achterliggende infrastructuur, meldt Giarte. Naast de website Almere.nl en het intranet, gebruikt de gemeente de hosting voor projecten als de Floriade, lokale verkiezingen en de kavelwinkel. Ook helpt Solvinity het EYE Filmmuseum kosteloos met de innovatie van hun digitale infrastructuur om het filmisch erfgoed van Nederland te behouden en te ontsluiten.

8] Xcellent
Het vertrouwen dat opdrachtgevers stellen in Xcellent stoelt volgens de onderzoekers vooral in Xcellent's bereidheid om de klant te helpen.
Als voorbeeld van een klant die dit jaar door Xcellent werd verwelkomd, noemt Giarte Codarts (hogeschool voor kunst). Xcellent zorgt daar nu voor migratie, hosting en beheer van de ICT-omgeving.

9] Axians
Axians wordt door 94 procent van de bevraagde opdrachtgevers aanbevolen. Het gemiddelde rapportcijfer voor de onderliggende infrastructuurdiensten komt uit op 7,9. Axians blijkt daarbij vooral uit te binken in unified communications. Maar klanten zijn ook positief over het LAN- en WAN-netwerkbeheer.
De vertrouwensindex voor Axians komt uit op 76; acht punten hoger dan vorig jaar en ook een paar punten boven het peergroup-gemiddelde. Klanten gaven tegenover de onderzoekers van Giarte aan dat deze provider zich inspant en rekening houdt met hun belangen.  Afgelopen jaar werd Axians door de provincie Zuid-Holland geselecteerd als netwerk- en securitypartner.
Deze Europese aanbesteding werd gewonnen op basis van een BVP-aanpak. Mandemakers (Keukens) vroeg Axians om haar netwerkinfrastructuur te vernieuwen.

10] Cegeka
Net als vorig jaar is er één klant die Cegeka niet zou aanbevelen, de ORS blijft daardoor steken op 94%.
Klanten waarderen met name Cegeka's openheid. Toch moet het bedrijf volgens de onderzoekers oppassen dat klanten hun enthousiasme niet verliezen. Die waarschuwing baseren ze op de dalende vertrouwensscore; van 79 procent vorig jaar naar 72 procent nu.
Het van origine Belgische Cegeka werkt gestaag aan groei in het tweede ‘thuisland’ Nederland. Volgens de onderzoekers realiseert Cegeka met name organische groei door het winnen van aanbestedingen zoals nieuwe deals voor werkplekomgevingen in combinatie met onderliggende infrastructuur, zoals bij Transavia, PLUS (supermarkten), dnata (luchtvracht) en Rivierduinen (GGZ). Een bijzondere deal is het leveren van de hosting voor Independer (prijsvergelijker). 

 

Outsourcing Performance Monitor

Bureau Giarte onderzoekt jaarlijks de tevredenheid van IT-outsourcing opdrachtgevers. Centraal staat daarbij de vraag in hoeverre de CIO of de sourcing manager de ingeschakelde partijen zou kunnen aanbevelen. Daarnaast wordt voor onderliggende services per provider een rapportcijfer toegekend. Sinds vorig jaar wordt aan de hand van een zestal parameters nagegaan in hoeverre er sprake is van een goede vertrouwensrelatie tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers. 

Voor de Outsourcing Performance Monitor van dit jaar werden:

    •    645 opdrachtorganisaties bevraagd

    •    34 dienstverleners besproken 

    •    916 meerjarige IT-contracten geëvalueerd, met een gezamenlijke waarde op jaarbasis van enkele miljarden euro's 

 

 

Tag

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag