Steen in de vijver of een bommetje?

Steen in de vijver of een bommetje?
De digitale revolutie veroorzaakt, zoals iedere revolutie, ongemakkelijk gedrag bij diegene die er, ogen-schijnlijk plots, mee wordt geconfronteerd.
Doorgaans is de reactie op zo’n ongewenste disruptie voorspelbaar. Eerst is er de ‘ontkenning’, dan volgt de ‘aspirine om de verstopping in de riolering op te los-sen’ of men kiest voor een kleine massage in de hoop het euvel met beheersbare, overzichtelijke ingrepen op te lossen.
Soms zie je ook de ‘vlucht naar voren’ waarbij men de toekomst vol vertrouwen rugwaarts tegemoet snelt. In veel bestuurskamers bekijkt men de huidige ont-wikkelingen zoals keizer Wilhelm II van Duitsland ooit de de eerste automobiel beschouwde: “Das Automobil ist eine vorübergehende Erscheinung ich glaube an das Pferd”.
Beginnen bestuurders te begrijpen dat de omwente-lingen toch onomkeerbaar zijn, dan komt standaard de pavlovreactie door heel voorzichtig ‘das Auto vor das Pferd zu spannen’ of nog gekker, om iteratief weer grip te krijgen op de voortsnellende situatie. Negen van de tien bedrijven zien de digitale revolutie als een IT-aangelegenheid waarbij men denkt met kleine budgetten te kunnen experimenteren met zaken als SMEC of big data, in de hoop daarmee de topline van de onderneming weer naar boven te buigen.
Wat men zich onvoldoende realiseert is dat kleine budgetten hooguit een rimpeling in de vijver veroorzaken maar geen zoden aan de dijk zetten. De digitale transformatie is namelijk geen IT-gedreven experimentje, maar een volledige businesstransformatie waarvoor staande organisaties met hun bedrijfsmid-delen en organisatiestructuur uit een ver verleden niet ontworpen zijn.
De benodige veranderingen moeten ook nog eens heel snel worden uitgevoerd, en... de financiering ervan zal wezenlijk anders zijn dan men tot nog toe gewend was. Dit vraagt om nieuw leiderschap. Men moet de digitale wereld begrijpen, nieuwe econo - misch inzichten verwerven en over goede stuurmanskunst beschikken. Eigenschappen die dun gezaaid zijn in een tijd waar hoofdstuk 1 van het managementhandboek bestaat uit kaaschaven, de strategie van het niets doen en cost cutting.
De andere kant van het spectrum is de grote bank met de ogenschijnlijk dikke portemonnee die als een bommetje in de vijver springt, onderwijl roepend ‘Wij worden een Spotify’, en vervolgens 1 miljard in IT gaat investeren om over vijf jaar, op zijn best, klaar te zijn voor de ‘huidige’ competitie… Heel ambiteus, groots, maar levensgevaarlijk.
Met beide benaderingen heb ik grote moeite omdat de bedrijfsrisico’s in beide scenario’s onvoldoende wor den afgewogen. Vanuit een veelal hardnekkige misper-ceptie gaan conservatisme en overmoed hand in hand, met desastreuze gevolgen.
De digitale transformatie is een existentieel vraagstuk dat om doortastendheid, verstand en visie vraagt en om het vermogen om van buiten naar binnen te denken en te handelen. Alleen Baron von Münchhausen kon zichzelf bij zijn eigen haren uit het moeras trekken… Wat hier nu zo anders aan is, leg ik in de volgende column uit!
 

Tag

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag