Watson, voor alle uw beslissingen

IBM zet vol in op de ontwikkeling van Watson – al lijkt de techniek misschien niet echt meer op de machine die mensen versloeg in de kennisquiz Jeopardy! Binnen 5 jaar zal Watson een rol spelen bij iedere belangrijke persoonlijke of zakelijke beslissing, verwacht ceo Ginny Rometty.

Jelle Wijkstra

Onder de grote IT-bedrijven is IBM de pionier van machine-intelligentie. Google mag dan de laatste tijd de show stelen met zijn zelfrijdende auto en het verslaan van de wereldkampioen Go. Of Facebook met zijn plannen om iedereen zijn eigen intelligente assistent te bezorgen. Maar dat wist niet weg dat IBM al tientallen jaren actief is op dit terrein. De voorganger van Watson – Deep Blue – versloeg  regerend wereldkampioen schaken Gary Kasparov in 1997. En het is alweer 5 jaar geleden dat IBM de wereld versteld deed staan door de meest succesvolle spelers van de kennisquiz Jeopardy! te verslaan met een machine: Watson.
IBM heeft de laatste jaren fors geïnvesteerd in het verrijken van zijn  technieken voor domeinspecifieke toepassingen. Want daar ligt de toekomst volgens IBM. AI is voor het bedrijf niet alleen ‘artificial intelligence’, maar (voor) ook ‘augmented intelligence’. “Augmented intelligence is ons doel”, zei IBM-ceo Ginni Rometty vorige week op de World of Watson-conferentie in Las Vegas. “Het gaat om mens en machine. Het draait om het vergroten van uw expertise . Leraar, dokter, jurist, het doet er niet toe wat uw beroep is. Wij zullen uw expertise vergroten.”
IBM zet daar vol op in. Het heeft naar verluidt al miljarden geïnvesteerd in zijn business unit Watson. Daar werken nu naar schatting zo’n 10.000 medewerkers van IBM. Die kunnen al bogen op aansprekende resultaten, met name bij diagnosticeren en behandelen van kanker en het doorploegen van de 200.000 publicaties die jaarlijks verschijnen op zoek naar relevante onderzoeksresultaten. Maar Watson spreidt zijn vleugels nu ook uit naar andere terreinen.

Bedrijven pakken Watson-technologie op
Op de World of Watson-conferentie maakte General Motors bekend dat het een door Watson-techniek verbeterde versie uit van zijn OnStar Go autocomputersysteem gaar uitrollen. Dankzij Watson zullen chauffeurs van General Motors’ auto’s vanaf volgend jaar bijvoorbeeld suggesties krijgen voor de kortste filevrije route naar een benzinepomp, als de tank leeg raakt, een kopje koffie kunnen bestellen en vooraf betalen en automatische herinneringen kunnen krijgen als ze een andere route naar huis moeten nemen omdat ze nog even iets op moeten halen in een winkel.
Kantoorartikelenleverancier Staples kijkt intussen naar de mogelijkheden om middels Watson een slimme assistent voor kantoorpersoneel te ontwikkelen. In een eerste versie ligt de nadruk op het bestellen van producten, volgen van de leveringsstatus en eventueel retourneren. Als de pilots aanslaan, brengt Staples die functionaliteit in het tweede kwartaal van 2017 op de markt. Het heeft ook al plannen voor extra mogelijkheden, zoals het opvragen van route-adviezen, het automatisch maken van afspraken met reparateurs, het reserveren van een tafeltje in een restaurant en dergelijke.
1-800-Flowers.com experimenteert al sinds mei met een door Watson van intelligentie voorziene kunstmatige adviseur. GWYN - voor Gifts When You Need -  helpt klanten cadeaus te zoeken uit het assortiment van 1-800-Flowers.com aan de hand van vragen over aanleiding, kenmerken van de ontvanger en dergelijke.  Dat helpt 1-800-Flowers.com meteen ook om onder zijn klanten te adverteren dat het tegenwoordig meer in de aanbieding heeft dan bloemen.  1-800-Flowers.com is nu bezig met een tweede bèta; directeur Chris McCann gaat ervan uit dat de productieversie in het eerste kwartaal van 2017 live gaat.
En daar stop het niet. De Amerikaanse winkelketen Macy’s beproeft Watson-technieken in zijn Macy’s On Call om klanten met vragen over assortiment, voorraad, openingstijden en dergelijke beter voor te lichten. De Engelse ‘council’ Harrow gebruikt Watson Care Manager bij de zorgverlening aan ingezeten, inclusief het opstellen van zorgplannen, kiezen van en maken van afspraken met zorgverleners, beheren van persoonlijke budgetten en dergelijke. Condé Nast zet Watson in voor het verhogen van de effectiviteit  van socialmediacampagnes voor tijdschriften als Vogue en The New Yorker door doelgroepensegmentatie en inschatten wat de beste trekkers zijn voor die segmenten. En dat is nog maar een greep uit de vele projecten waar Watson inmiddels een rol speelt.

Honderden miljoenen 'geraakt'
Volgens Rometty zullen eind dit jaar al honderden miljoenen mensen contact gehad hebben met door Watson slimmer gemaakte systemen. En ze gaat ervan uit dat Watson over 5 jaar bij iedere belangrijke beslissing – of die nu persoonlijk is of zakelijke –een rol zal spelen.
Voor dat laatste heeft IBM nog wel wat te bewijzen. Het is zoals gezegd niet de enige partij die actief is met technieken om besluitvorming en klantcontacten te ondersteunen met kunstmatig intelligente technieken. En concurrenten als Apple, Facebook, Google en Microsoft zijn natuurlijk veel zichtbaarder in de markt doordat ze belangrijke consumentenplatforms – en in het geval van Microsoft ook het meest gebruikte zakelijke platform – beheersen.
Maar anderzijds: World of Watson trok 17.000 bezoekers. En al  is ‘Watson, voor al uw beslissingen’ waarschijnlijk  eerder een wens dan een realistische voorspelling, het lijkt wel aannemelijk dat IBM met zijn platform een rol van betekenis gaat spelen in deze markt.

Tag

AI

Onderwerp



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag