Big Data

Toont 1 - 10 van de 29 resultaten.

Smartphone wordt zelflerend

In 2017 hebben meer dan 300 miljoen smartphones, een vijfde van de verkochte exemplaren, machine learning-capaciteiten.

Process mining dringt door in de business

Process mining is populair. Maar het gebruik door de business, door de procesverantwoordelijken zelf, blijft achter. De leiders van data science (CIO, BI- en IT-management) hebben de verantwoordelijkheid om process mining op de juiste manier in handen te spelen van de business. Zij kunnen zich baseren op ervaringen met data analytics. door Erik-Jan van der Linden

Watson, voor alle uw beslissingen

IBM zet vol in op de ontwikkeling van Watson – al lijkt de techniek misschien niet echt meer op de machine die mensen versloeg in de kennisquiz Jeopardy! Binnen 5 jaar zal Watson een rol spelen bij iedere belangrijke persoonlijke of zakelijke beslissing, verwacht ceo Ginny Rometty. Daarbij is AI voor IBM in de eerste plaats ‘augmented intelligence’. Jelle Wijkstra

Big Data-Analytics: groter, sneller, slimmer?

Datavolumes die worden opgeslagen en geanalyseerd om beslissingsprocessen te ondersteunen, nemen spectaculair toe. Toch zijn kansen én valkuilen van Big Data-analytics niet louter een gevolg van die volumes. Minstens zo relevant zijn opslag en het koppelen van uiteenlopende datatypes, het bewaken van datakwaliteit, organisatorische aspecten en het creëren van business value. Een overzicht van aandachtspunten die bepalend zijn voor het succes van Big Data-analytics. Wilfried Lemahieu

De uitdaging die Big Data heet

Pijnpunten en richtlijnen bij integratie van Big Data-analytics. Een onderzoek bij 73 bedrijven wereldwijd, uit sectoren als financiële diensten, consulting, technologie, overheid, telecom en retail, geven inzicht in hoe bedrijven zich vandaag aanpassen aan analytics en aan de nieuwe uitdagingen die Big Data creëert. door Jasmien Lismont, Jan Vanthienen, Bart Baesens & Wilfried Lemahieu

Datascience en kennismanagement

In dit tweede artikel over datascience-competenties verschuiven we de focus van het beroepsveld naar geclusterde competenties binnen de vakdiscipline en leggen we de relatie met de competenties van de organisatie en het kennismanagement.

Zonder begrippenwoordenboek geen Big Data

De standaard Simple Knowledge Organization System is sinds kort verplicht bij de ­overheid. De voordelen, zegt Jan Voskuil, zijn duidelijk, ook voor het aansturen van ­IT-­projecten. Om te beginnen is een goed gestructureerd begrippenwoordenboek de basis voor kennismanagement. En deze standaard is daar een solide basis voor. Bovendien ­ontstaan er meer mogelijkheden voor ontsluiting en kunnen de woordenboeken van ­verschillende organisaties worden gekoppeld.

KI is macht

Datatechnologie is macht. Op z’n minst economische macht, maar vaak ook politieke macht. Als computers slimmer worden dan mensen, dan zal het bedrijfsleven – dat in het diepst van zijn wezen amoreel is – er als de kippen bij zijn om ook met AI-macht het voortouw te nemen. Welke gevolgen kan dat hebben voor de open samenleving?

Kwaliteit is niet vanzelfsprekend

In deze tijd van data-analyse worden hoge eisen gesteld aan programmeurs en datawetenschappers. Het is van eminent belang dat de uitkomsten van een systeem betrouwbaar zijn. Hoe garanderen wij die kwaliteit? Sander Klous en Nart Wielaard bespreken drie ­belangrijke randvoorwaarden.

Klanten volgen in de retailsector

Het volgen van klantgedrag is aantrekkelijk voor winkeliers. Maar het verzamelen van klantdata kan voor problemen zorgen. Vooral op het gebied van privacy en beveiliging. Louise de Gier en Joost Gerritsen laten zien wat juridisch is toegestaan en wat niet.

Pagina's



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag