Digitale transformatie

Toont 1 - 10 van de 28 resultaten.

De uberficatie van het cloudbusinessmodel

Organisaties als Airbnb, Uber en Alibaba genieten een steeds grotere bekendheid binnen de samenleving. Platformecosystemen die worden gekenmerkt als ‘disruptive’ en innovatief. Zonder het bezit van respectievelijk hotels, taxi’s of magazijnen, zijn deze bedrijven marktleider. Een dergelijke ontwikkeling zet zich ook voort in andere industrieën en markten, zoals in de cloudmarkt.

Platforms of apps

Bedrijven die niet investeren in apps of moonshots maar kiezen voor een collaboratief ecosysteem op basis van een cloudplatform, hebben daarmee een grote voorsprong op hun concurrenten.

De rol van de CIO in de digitale transformatie

De functie CIO betekent in de praktijk veelal ‘Career Is Over’. Waar komt deze cynische uitleg van een toch belangrijke functie in de organisatie vandaan? En meer nog, zit er een kern van waarheid in, en zo ja, wat doen we daar dan mee?

De digitale commissaris

Er wordt nog te veel geëxperimenteerd rond de 'digitale transformatie' maar echte keuzes inzake de broodnodige kennis en ervaring blijven achterwege. Het wordt tijd dat het instituut RvC eens meegaat met zijn tijd.

De ‘Jojo Buitenzorg’ van de digitale markt

Digitale disruptie komt nooit van een bekende speler uit dezelfde sector, maar van een buitenstaander uit onverwachte hoek die de gehele sector overrompelt.

De valse profeten van het innovatietheater

Digitale transitie: Het succes en de harde economische lessen uit Silicon Valley moeten worden omgezet en vertaald naar een pragmatische aanpak voor de polder.

Sociale innovatie

Onze samenleving bevindt zich in transitie. In deze transitie spelen sociale innovaties en de mogelijkheden van ICT een belangrijke rol en dit heeft gevolgen voor denk- en werkwijzen van informatieprofessionals en hun competenties. Dit artikel zet uiteen wat sociale innovatie is en wat het relevant maakt voor informatieprofessionals.

Het geld ligt op straat

Spotify, Uber, Airbnb en Netflix zijn succesvol door gebruik te maken van state of the art-IT, zonder die op de balans te hebben staan. Sterker nog, ze hebben er zelfs geen dubbeltje in geïnvesteerd. Ze zijn gruwelijk rijk geworden door hun DIA, hun digitale immateriele activa.

Spelregels rond waardecreatie zijn ingrijpend veranderd

Het ontwrichtende effect van de huidige digitale transformatie wordt steeds duidelijker. Om te overleven moeten bedrijven en organisaties hun businesscases herzien, de financiering van hun activiteiten anders organiseren en nieuwe ketenpartners zoeken.

Digitaal leiderschap

De uitdaging waar de Nederlandse samenleving voor staat, zowel publiek als privaat, gaat veel verder dan een zoveelste conjuncturele bijsturing. De impact van de digitale revolutie en de noodzaak om te innoveren, al was het maar om er over vijf jaar überhaupt nog te zijn, is existentieel.

Pagina's



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag