Outsourcing

Toont 1 - 8 van de 8 resultaten.

Implementatie van een SSC-strategie: een transformatie

Veel organisaties nemen het besluit om hun interne IT-dienstverlening te consolideren in een shared service center (SSC). Dat kan een weloverwogen tussenstap zijn naar uitbesteding of een organisatieverandering om verdere professionalisering en kostenbeheersing te realiseren.

Professor Ilan Osrhi: ‘Captive centers are evolving’

Shared service centers in developing countries are indicated as captive centers. Captive centers are offshore subsidiaries or branch offices that provide the parent company with services. Cost advantages are not the only consideration in implementing captive centers; the availability of professionals has to be taken into account.

‘Shared service center’: verouderende term voor nieuw concept

Er wordt wel gesteld dat shared service centers een opmaat vormen voor outsourcing. Het is echter vruchtbaarder deze te zien als een instrument in de transformatie van de oude unitorganisatie naar een geheel nieuwe organisatievorm zoals die gevraagd wordt door de informatie-economie en ook mogelijk wordt gemaakt door de sterk dalende kosten van informatie en communicatie.

Tijd voor een nieuwe versnelling

Alle outsourcing- en servicemodellen bereiken uiteindelijk hun eigen glazen efficiëntieplafond. Daar kunnen ondernemingen tevreden mee zijn of niet. De cruciale vraag bij elk model is echter: hoe wil en kan ik de outsourcing- of servicerelatie optimaliseren door het inzetten en beheren van de correcte governance- en managementstructuren?

Shared service centers voor commodityIT-diensten

Voor transformatie naar een shared service center mogelijk is, moet een grondige analyse uitgevoerd worden. Denk aan het uitwerken van een strategie, het definiëren van de dienstverlening, het uitwerken van een optimale organisatie en de operationele en technologische invulling.Inzichten uit het 2011 global shared services survey van Deloitte en praktijkvoorbeelden kunnen als inspiratie dienen.

Managementinformatie bij dienstencentra in de publieke sector

De auteurs beschrijven de stand van zaken van managementinformatie in IT-dienstencentra binnen de overheid. Verbeteringen zijn nog mogelijk als organisaties veel meer een koppeling maken met de waardeketen, de inbedding van de managementinformatie in de planning-en-controlcyclus verder verankeren, het proces voor de totstandkoming optimaliseren en de set van KPI’s verder doorontwikkelen.

‘Wij staan echt naast de klant’

Het Shared Service Centrum ICT Den Haag, onderdeel van het rijksbrede programma Compacte Rijksdienst, beheert zo’n 24.000 werkplekken en 800 applicaties. Een bijzonder traject was het insourcen van 1800 werkplekken van het voormalige ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, waarvan het beheer was uitbesteed aan KPN/Getronics.

Het finance shared service center van KPN Corporate Market

Het uitvoeren van activiteiten zoals financiële administratie, personeelsadministratie en bedrijfsondersteunende taken in sharedserviceverband is van positieve invloed op de kwaliteit van informatievoorziening en zorgt voor efficiencyvoordelen en kostenbesparing. KPN Corporate Market werkt daarom sinds 2003 met een finance shared service center.


Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag