Resultaten

Toont 1 - 10 van de 10 resultaten.

ASL en BiSL opgehelderd

Sinds de introductie van ASL en BiSL is voor deze beheermodellen veel belangstelling en nog steeds neemt het aantal aanhangers toe: de stichting ASL BiSL Foundation telt vele partners en het aantal artikelen en presentaties over praktische toepassingen groeit. Maar in de praktijk bestaan misverstanden en misvattingen over beide modellen. Welke zijn dat? En waarom zien ASL en BiSL eruit zoals ze eruit zien?

Breng de businesscase terug naar de business

De manier waarop bedrijven op dit moment businesscases in ICT opstellen, zorgt voor teleurstellingen en onrealistische besparingsdoelstellingen. Het is tijd om de business terug te brengen in de businesscase, tijd om de waarde die ICT toevoegt aan de bedrijfsvoering mee te nemen in de businesscase. Drie casussen bewijzen dat businesscases een businesscomponent dienen te hebben om ze sluitend te maken.

Benefits management rukt op

Benefits management rukt op omdat IT-uitgaven en de daaraan gekoppelde resultaten nauwkeuriger gepland en gevolgd moeten worden. Deze noodzaak is door de economische crisis toegenomen. De business moet de kaders stellen en bewaken waarbinnen zinvolle projecten gestart kunnen worden. Of ze op tijd, binnen budget en naar verwachting worden opgeleverd, is een vraag en een taak voor de projectleider.

Automatisering is geen auto

Te vaak ziet het management van een onderneming automatisering als een auto die het gewoon moet doen. Te vaak gaat het management eraan voorbij dat de applicatie-en/of leverancierskeuze een directe impact heeft op hoe een organisatie activiteiten uitvoert. Drie principes waarmee veel problemen voorkomen kunnen worden, aan de hand van twee op de praktijk gebaseerde fictieve casussen.

Het is tijd voor ICT 2.0

De rol van ICT verandert door internet en sociale media en door het zoeken naar nieuwe businessmodellen die aan de behoefte voldoen van de moderne klant en medewerker. Veel organisaties hebben moeite veranderende behoeften te vertalen. De ICT-afdeling moet niet langer reactief, naar de interne organisatie en technisch gericht zijn, maar proactief, samenwerkend en naar buiten gericht. Dat is ICT 2.0.

Juridische aspecten van IT-businesscases

Het is verstandig de inhoud van een businesscase te toetsen aan juridische eisen. Die maken een businesscase bijna nooit onmogelijk, maar kunnen wel leiden tot extra kosten. De businesscase moet zorgvuldig tot stand komen, anders riskeren bestuurders aansprakelijkheid. Adviseurs en IT-dienstverleners moeten zich waarschuwend opstellen. Een succesvolle businesscase laat zich moeilijk afschermen van concurrenten.

Acceptatie van een IT-systeem

Het succes van de implementatie van een nieuw informatiesysteem wordt bepaald door de acceptatie van het systeem door de eindgebruikers. Hoe accepteer je een softwaresysteem vanuit gebruikersperspectief? Hoe betrek je gebruikers erbij? De complexiteit van de organisatie en het informatiesysteem (en hun samenhang!) vraagt om een aanpak waarvoor standaard testmethoden vaak geen oplossing bieden.

Digitale overheid

Column Lineke Sneller: Een digitale overheid betekent voor ons als informatieprofessionals dat iedere burger te maken heeft of krijgt met de systemen die wij voor de overheid maken.

Werk niet binnen kaders, sleutel aan kaders!

Informatieprofessionals moeten volwaardige businesspartners worden. Daarom startten de auteurs in het oktobernummer 2012 van Informatie samen met de beroepsgroep een zoektocht naar gedragswetenschappelijke vaardigheden. De auteurs willen bewustwording creëren. Hun oriëntatie ligt op de zingeving en identiteitsvorming van de informatieprofessional 3.0.

De informatiemanager als evenwichtskunstenaar

Column Tanja Goense: Wat heeft het voor zin om kennis uit het verleden toe te passen die is opgebouwd uit ervaringen opgedaan met het in stand houden van traditionele business- en IT-methoden?


Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag