Resultaten

Toont 1 - 10 van de 24 resultaten.

Yfke Dulek wint Informatie Scriptieprijs 2016

Yfke Dulek heeft met haar scriptie 'Quantum homomorphic encryption for polynomial-sized circuits' de Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs 2016 gewonnen.

Opleiden of omscholen

Het aantal ICT-vacatures blijft stijgen, terwijl het aanbod van goed gekwalificeerde ICT’ers achterblijft. Het bedrijfsleven ervaart deze krapte op de arbeidsmarkt als een rem op de groei. Welke rol zien zij voor een hogeschool als het gaat om het opleiden of omscholen van medewerkers? Wijnand Westerveld

Flexibel opleidingsaanbod als antwoord op mismatch ICT arbeidsmarkt

En welke rol zien bedrijven voor een hogeschool als het gaat om het opleiden van IT'ers of omscholen van medewerkers tot IT'er? Hogeschool Utrecht gaf marktonderzoeksbureau NIDAP opdracht voor een kwalitatief onderzoek naar de opleidingsbehoeften van bedrijven in regio Midden-Nederland.

Bruikbaarheid e-CF voor de IT

Het e-Competence Framework (e-CF) is een door het Europese Comité voor Standaardisatie (CEN) gedefinieerd competentieraamwerk voor de IT-sector. Dekt dit e-CF het hele IT-domein af, hoe verhoudt het zich tot andere raamwerken, en waar biedt het meerwaarde?

Digitale transformatie van ICT-onderwijs

Verschillende hbo-opleidingen werken al geruime tijd aan een beter afstemming tussen onderzoek, onderwijs en bedrijfsleven. Het lectoraat Human-centered ICT van de Hogeschool Rotterdam heeft naast deze afstemming als doel om studenten Media & ICT beter voor te bereiden op vaardigheden die aansluiten bij de 21ste eeuw. De wens daartoe komt overigens niet alleen vanuit de onderwijsinstelling. Studenten uitten regelmatig hun expliciete behoefte om meer multidisciplinair te werken aan betekenisvolle digitale toepassingen.

Informatica als werk plaats voor innovatie

Een snel veranderende wereld vraagt om innovatie en flexibiliteit. Aandacht daarvoor begint tijdens de opleiding. Innoveren moet je leren: het moet een gewoonte worden, en een onderdeel van de dagelijkse praktijk.

Praktische toepassing van het e-CF

Het ‘Mapping Model e-CF’ is een aanpak om functieprofielen op basis van het European Competence Framework (e-CF) en het aanbod aan opleidingen en assessments in relatie met elkaar te brengen.

Kerncompetenties informatieprofessional

Veranderingen in IT, zoals een verschuiving van uitvoering naar regievoering, stellen andere eisen aan de competenties van informatieprofessionals. Het is voor werkgevers belangrijk snel zicht te hebben op de noodzakelijke competenties. Maar er zijn te veel raamwerken en er is een gebrek aan essentie. Een alternatief perspectief op het beschrijven van competenties is gewenst.

Automatische hiërogliefherkenning

Computer Vision heeft als doel computers inzicht te geven in het begrijpen van beelden. Deze technologie maakt hiërogliefen voor iedereen toegankelijk. Men kan straks de vertaling en verdere achtergrondinformatie opvragen van een Oudegyptische tekst door er simpelweg een foto van te maken. Het is werkelijkheid aan het worden.

Het nut van het e-CF in het onderwijs

Volgens de Europese Commissie ontstaat er een groot tekort aan e-skills. De oplossing: het e-CF-raamwerk. Het e-CF kan onderwijsinstellingen helpen transparant te communiceren over hoe ze bijdragen aan de ontwikkeling van bepaalde competenties en op welk niveau. Dit maakt het gemakkelijker om opleidingen te vergelijken en doorstroommogelijkheden tussen opleidingen objectiever te verkennen.

Pagina's



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag