Resultaten

Toont 1 - 4 van de 4 resultaten.

Contractmanagement móet

Complexe of grote ICT-contracten verdwijnen na ondertekening vaak in een la, om er pas weer uit te komen bij een geschil. Wijzigingen, extra werkzaamheden, nieuwe risico’s en aanvullende afspraken zijn dan de bron van geschillen of ongenoegen. De les is dat na ondertekening een contract gemanaged moet worden en dat leveranciers en opdrachtgevers actief contractmanagement moeten bedrijven.

Een ICT-project dat vreselijk misliep

Het analyseren van afgesloten of afgebroken ICT-projecten is een nuttige zaak, vandaar een ‘cold case’-analyse van het NUMIS-project, dat vanaf de start in 1991 gedoemd was te mislukken. De faalfactoren die inmiddels overbekend zijn, waren toen al van toepassing. Lees ook het artikel ‘Waarom grote ICT-projecten vaak mislukken’ op de vorige pagina’s.

Juridische aspecten van IT-businesscases

Het is verstandig de inhoud van een businesscase te toetsen aan juridische eisen. Die maken een businesscase bijna nooit onmogelijk, maar kunnen wel leiden tot extra kosten. De businesscase moet zorgvuldig tot stand komen, anders riskeren bestuurders aansprakelijkheid. Adviseurs en IT-dienstverleners moeten zich waarschuwend opstellen. Een succesvolle businesscase laat zich moeilijk afschermen van concurrenten.

Zekerheid is niet te geven

Zijn data in cloudomgevingen veilig? Garanties zijn nauwelijks te geven, want cloudoplossingen zijn grensoverschrijdend en de fysieke locatie van data is moeilijk te bepalen. Het is dan ook niet duidelijk welke wet- en regelgeving van toepassing is. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) biedt onvoldoende garanties. Het is de vraag of het mogelijk is data in de cloud af te schermen voor vreemde ogen.


Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag