Resultaten

Toont 1 - 10 van de 50 resultaten.

Ontstaan en ontwikkeling van niet-bekostigd ICT-onderwijs

SSAA, SSI, Studiecentrum NOVI en EXIN hebben een belangrijke rol gespeeld voor het ICT-onderwijs in Nederland. De belangrijkste landelijke niet-bekostigde ICT-opleiding op (bijna-)hbo-niveau was AMBI, dat in 2010 is opgehouden te bestaan. Het ontbreekt nu aan een nationaal platform voor leerplanontwikkeling voor het niet-bekostigd ICT-onderwijs. Dit leidt tot verlies aan transparantie en kwaliteit.

Opleidingssector moet zich ook richten op toepassing van ICT in kansrijke sectoren

Er dreigt een tekort aan goed gekwalificeerde ICT-professionals in Nederland. Daarom moeten er meer goed op de markt aansluitende opleidingen komen. Er zal ook steeds meer behoefte zijn aan kennis over de toepassing van ICT in specifieke sectoren. Om hiervoor een adequaat opleidingsaanbod te ontwikkelen is het nodig om out-of-the-box te denken en samen te werken met marktpartijen die in een specifieke sector actief zijn.

Toekomst van e-skillscertificering ligt in informatiemanagement

ICT moet vooral worden gezien als onderdeel van het bredere vakgebied informatiemanagement. Deze verschuiving van het perspectief heeft ook gevolgen voor de eisen aan opleidingen en certificering. Voor onafhankelijke certificering lijkt het bieden van praktijkgerichte programma’s die te begrijpen zijn vanuit internationaal erkende competenties en profielen, de beste oplossing.

Postinitieel IT-management onderwijs aan Vlaamse businessschools

Het postinitieel IT-managementonderwijs aan de Vlaamse academische businessschools is gegroeid vanuit een sterk kwaliteitskader en de evolutie van het Bolognaproces. Dit moet garant staan voor onderbouwd en state-of-the-art onderwijs dat internationaal erkend en overdraagbaar is. De succesvolle, rendabele onderzoeksen onderwijsprogramma’s gefinancierd door het veld illustreren de relevantie van dergelijk onderwijs.

Niet door de overheid bekostigde ICT-hogescholen in Nederland: een toekomstperspectief

Het gezamenlijk ontwikkelen van kernexamens voor de basisbeginselen van het ICT-vak zou een enorme stap voorwaarts betekenen. Voor herkenning van de ICT-professional is een eenvoudige(r) uitleg van de nationale en internationale leerplannen binnen de Nederlandse en Europese kwalificatiekaders nodig. Een herkenbare examinering en een bijbehorend landelijk register kunnen hiertoe bijdragen.

Zijn onze scholen ‘future proof’?

Om ‘future proof’ te worden moeten scholen een rijk leerklimaat bieden met bijvoorbeeld audiovisueel materiaal, meer samenwerking tussen leraar en leerling, nadruk op leren in plaats van lesgeven en onderwijs op maat. Ontwikkelaars van leermateriaal en content moeten zich sterker richten op het faciliteren van dit leren. Dit vergt nieuwe vormen van samenwerking tussen leraren, contentaanbieders en ontwikkelaars.

Het nieuwe IT-vakmanschap

Bij veel organisaties is sprake van een actief in-, door- en uitstroombeleid, groei van het aantal flexibele medewerkers, sterke groei van ge-outsourcete IT-diensten en veranderende projectaanpakken. Deze trends versterken de noodzaak om te komen tot eenduidige beschrijvingen van vaardigheden, taken en verantwoordelijkheden van zowel IT-functies als -medewerkers. Het e-CF voorziet in de behoefte.

Informatieprofessional 3.0

Ik ben oud genoeg om het te durven bekennen: ik heb computerwetenschappen gestudeerd. Niet dat die machine haar geheimen ooit helemaal prijsgaf, maar dankzij Fortran en Cobol kon ik er uiteindelijk meer mee produceren dan warmte.

Informatieprofessional als strategische businesspartner

De huidige tijd vraagt om informatieprofessionals als strategische businesspartners. Dit omdat organisaties sneller dan voorheen moeten inspelen op veranderingen en omdat technologie zich razendsnel ontwikkelt. Hiervoor is een ander type vaardigheden nodig De beroepsgroep zelf zal moeten uitzoeken welke dat precies zijn. Dit artikel doet alvast een voorzet.

De herkenbare Europese professional

Nu overheid en bedrijven het e-CF omarmen is het aan opleiders om opleidingen aan te bieden die aansluiten bij het e-CF. Daarnaast moeten professionals er voor zorgen dat ze de juiste e-CF-competenties verwerven. Het e-CF geeft echter geen uitputtende competentie-, kennis- en vaardighedenoverzichten voor de Europese beroepsprofielen. Op zoek naar handvatten voor opleiders en voor de professionals van nu en straks.

Pagina's



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag