Resultaten

Toont 1 - 10 van de 21 resultaten.

Ontstaan en ontwikkeling van niet-bekostigd ICT-onderwijs

SSAA, SSI, Studiecentrum NOVI en EXIN hebben een belangrijke rol gespeeld voor het ICT-onderwijs in Nederland. De belangrijkste landelijke niet-bekostigde ICT-opleiding op (bijna-)hbo-niveau was AMBI, dat in 2010 is opgehouden te bestaan. Het ontbreekt nu aan een nationaal platform voor leerplanontwikkeling voor het niet-bekostigd ICT-onderwijs. Dit leidt tot verlies aan transparantie en kwaliteit.

Opleidingssector moet zich ook richten op toepassing van ICT in kansrijke sectoren

Er dreigt een tekort aan goed gekwalificeerde ICT-professionals in Nederland. Daarom moeten er meer goed op de markt aansluitende opleidingen komen. Er zal ook steeds meer behoefte zijn aan kennis over de toepassing van ICT in specifieke sectoren. Om hiervoor een adequaat opleidingsaanbod te ontwikkelen is het nodig om out-of-the-box te denken en samen te werken met marktpartijen die in een specifieke sector actief zijn.

Toekomst van e-skillscertificering ligt in informatiemanagement

ICT moet vooral worden gezien als onderdeel van het bredere vakgebied informatiemanagement. Deze verschuiving van het perspectief heeft ook gevolgen voor de eisen aan opleidingen en certificering. Voor onafhankelijke certificering lijkt het bieden van praktijkgerichte programma’s die te begrijpen zijn vanuit internationaal erkende competenties en profielen, de beste oplossing.

Postinitieel IT-management onderwijs aan Vlaamse businessschools

Het postinitieel IT-managementonderwijs aan de Vlaamse academische businessschools is gegroeid vanuit een sterk kwaliteitskader en de evolutie van het Bolognaproces. Dit moet garant staan voor onderbouwd en state-of-the-art onderwijs dat internationaal erkend en overdraagbaar is. De succesvolle, rendabele onderzoeksen onderwijsprogramma’s gefinancierd door het veld illustreren de relevantie van dergelijk onderwijs.

Niet door de overheid bekostigde ICT-hogescholen in Nederland: een toekomstperspectief

Het gezamenlijk ontwikkelen van kernexamens voor de basisbeginselen van het ICT-vak zou een enorme stap voorwaarts betekenen. Voor herkenning van de ICT-professional is een eenvoudige(r) uitleg van de nationale en internationale leerplannen binnen de Nederlandse en Europese kwalificatiekaders nodig. Een herkenbare examinering en een bijbehorend landelijk register kunnen hiertoe bijdragen.

Zijn onze scholen ‘future proof’?

Om ‘future proof’ te worden moeten scholen een rijk leerklimaat bieden met bijvoorbeeld audiovisueel materiaal, meer samenwerking tussen leraar en leerling, nadruk op leren in plaats van lesgeven en onderwijs op maat. Ontwikkelaars van leermateriaal en content moeten zich sterker richten op het faciliteren van dit leren. Dit vergt nieuwe vormen van samenwerking tussen leraren, contentaanbieders en ontwikkelaars.

Het nut van het e-CF in het onderwijs

Volgens de Europese Commissie ontstaat er een groot tekort aan e-skills. De oplossing: het e-CF-raamwerk. Het e-CF kan onderwijsinstellingen helpen transparant te communiceren over hoe ze bijdragen aan de ontwikkeling van bepaalde competenties en op welk niveau. Dit maakt het gemakkelijker om opleidingen te vergelijken en doorstroommogelijkheden tussen opleidingen objectiever te verkennen.

Automatische hiërogliefherkenning

Computer Vision heeft als doel computers inzicht te geven in het begrijpen van beelden. Deze technologie maakt hiërogliefen voor iedereen toegankelijk. Men kan straks de vertaling en verdere achtergrondinformatie opvragen van een Oudegyptische tekst door er simpelweg een foto van te maken. Het is werkelijkheid aan het worden.

Kerncompetenties informatieprofessional

Veranderingen in IT, zoals een verschuiving van uitvoering naar regievoering, stellen andere eisen aan de competenties van informatieprofessionals. Het is voor werkgevers belangrijk snel zicht te hebben op de noodzakelijke competenties. Maar er zijn te veel raamwerken en er is een gebrek aan essentie. Een alternatief perspectief op het beschrijven van competenties is gewenst.

Digitale transformatie van ICT-onderwijs

Verschillende hbo-opleidingen werken al geruime tijd aan een beter afstemming tussen onderzoek, onderwijs en bedrijfsleven. Het lectoraat Human-centered ICT van de Hogeschool Rotterdam heeft naast deze afstemming als doel om studenten Media & ICT beter voor te bereiden op vaardigheden die aansluiten bij de 21ste eeuw. De wens daartoe komt overigens niet alleen vanuit de onderwijsinstelling. Studenten uitten regelmatig hun expliciete behoefte om meer multidisciplinair te werken aan betekenisvolle digitale toepassingen.

Pagina's



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag