Resultaten

Toont 1 - 8 van de 8 resultaten.

Digitale transformatie van ICT-onderwijs

Verschillende hbo-opleidingen werken al geruime tijd aan een beter afstemming tussen onderzoek, onderwijs en bedrijfsleven. Het lectoraat Human-centered ICT van de Hogeschool Rotterdam heeft naast deze afstemming als doel om studenten Media & ICT beter voor te bereiden op vaardigheden die aansluiten bij de 21ste eeuw. De wens daartoe komt overigens niet alleen vanuit de onderwijsinstelling. Studenten uitten regelmatig hun expliciete behoefte om meer multidisciplinair te werken aan betekenisvolle digitale toepassingen.

Informatica als werk plaats voor innovatie

Een snel veranderende wereld vraagt om innovatie en flexibiliteit. Aandacht daarvoor begint tijdens de opleiding. Innoveren moet je leren: het moet een gewoonte worden, en een onderdeel van de dagelijkse praktijk.

Hoe staat het met ons IT-onderwijs?

IT-onderwijs staat centraal in dit themanummer. Hoe staat het met ons onderwijs? Wat zijn nieuwe ontwikkelingen? Welke bestaande ontwikkelingen zijn nu stabiel en van hoge kwaliteit?

Van AMBI naar ICT-kernvakken

Het ontbreekt de ICT-wereld al jaren aan een nationaal platform voor leerplanontwikkeling voor het niet-bekostigd ICT-onderwijs en dus ook een onafhankelijk exameninstituut waar studenten van hogescholen examens kunnen afleggen. Die situatie komt overeen met het door de overheid bekostigd ICT-onderwijs. De Stichting Platform ICT-hogescholen maakt daaraan een eind door examenspecificaties te formuleren voor ICT-kernvakken, die door een nog te kiezen onafhankelijk exameninstituut worden omgezet in (inter)nationale ICT-examens.

Waar blijft de afstemming?

Er is onvoldoende afstemming tussen IT-opleiders en het beroepenveld.Het zijn twee werelden die niet formeel overleggen om de beroepsprofielen te vergelijken of af te stemmen. Toch richten beide zich op de hoger opgeleide intreder op de arbeidsmarkt. Het onderwijsveld noch de branche voelt zich probleemeigenaar. En niemand neemt de regie in handen. Daarom blijft de tweeslachtigheid nog wel even bestaan.

De toekomst van de ICT-professional

Is de ICT-professional van 2020 een businessanalist met kennis en ervaring? Een architect die richting geeft? Een gecertificeerde projectmanager? Hoe je het ook wendt of keert, er is werk aan de winke

ICT does matter!

Informatieprofessionals moeten volwaardige businesspartners worden. Daarom startten de auteurs in het oktobernummer 2012 van Informatie een zoektocht naar gedragswetenschappelijke vaardigheden, die ze samen met de beroepsgroep willen ondernemen. De auteurs willen vooral bewustwording creëren. Hun oriëntatie ligt op de zingeving en identiteitsvorming van de informatieprofessional 3.0.

De bal ligt bij u

Column Pascal van Ravesteijn: Studenten missen basisvaardigheden


Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag