Resultaten

Toont 1 - 10 van de 18 resultaten.

Hoe verder in 2013

De belangrijke IT-ontwikkelingen worden gedomineerd door de ‘grote vier’: Social, Mobile, Analytics en Cloud. Cloud en mobile hebben op termijn wellicht de meeste impact, omdat ze een omwenteling inluiden in de manier waarop IT ingezet kan worden. IBM ziet een tijdperk van cognitieve systemen, waarbij zintuiglijk waarnemen, voelen, zien, horen proeven en ruiken door digitale technologie geoptimaliseerd wordt.

De gebruiker bepaalt

Vijf trends versnellen de digitalisering van de maatschappij, en maken gebruikers tot ‘business consumers’. Er zijn cloudmanagementoplossingen nodig die de IT-professional de gereedschappen geven om zich met meer dan alleen het beheer van de infrastructuur bezig te houden. Zijn rol zal daarmee steeds meer opschuiven naar die van een aanbieder van nieuwe diensten, die de gebruiker op z’n wenken bedient.

Balanceren tussen innovatie en traditie

Een organisatie moet zoeken naar een wijze waarop ze slagkrachtiger en flexibeler op veranderende omstandigheden kan inspelen, met inachtneming van de kracht die in de bestaande informatievoorziening voor handen is. Het gaat om het vinden van een balans tussen flexibiliteit en het werken vanuit blauwdrukken die op lange termijn niet in beton gegoten blijken te zijn.

Cloudcomputing in analytics: De hype ontraadseld

‘Machine learning’-technieken worden vaak gebruikt binnen bedrijven en bij onderzoek. Het gebruik van data-intensievere technieken leidt tot nieuwe kansen, maar ook tot nieuwe problemen en uitdagingen. Wat kan cloudcomputing betekenen? De conclusie uit een casestudie hierover aan de KU Leuven is dat forse snelheidswinst mogelijk is door berekeningen en geheugenintensieve processen naar de cloud te verschuiven.

Baas boven baas?

‘Is het belangrijk dat de CIO in de Raad van Bestuur zit?’ en ‘Aan wie moet de CIO rapporteren?’ Twee vragen die mij vooral (eigenlijk: alleen maar) door niet-CIO’s worden gesteld. Ik heb altijd geleerd om een vragensteller gerust te stellen: ‘Goede vraag!’ Meer zelfs, om zijn gedachten te bevestigen: ‘U bedoelt of het een goede zaak is dat zij aan de CFO rapporteert?’ Op zoveel herkenning heeft de vragensteller meestal niet gerekend…

Het is tijd voor ICT 2.0

De rol van ICT verandert door internet en sociale media en door het zoeken naar nieuwe businessmodellen die aan de behoefte voldoen van de moderne klant en medewerker. Veel organisaties hebben moeite veranderende behoeften te vertalen. De ICT-afdeling moet niet langer reactief, naar de interne organisatie en technisch gericht zijn, maar proactief, samenwerkend en naar buiten gericht. Dat is ICT 2.0.

Digitale overheid

Column Lineke Sneller: Een digitale overheid betekent voor ons als informatieprofessionals dat iedere burger te maken heeft of krijgt met de systemen die wij voor de overheid maken.

Niet alleen big business voor big businesses

Big Data is niet alleen bedoeld of geschikt voor grote organisaties. Juist voor kleinere organisaties kan Big Data een belangrijk middel zijn om kosteneffectief inzicht te krijgen in interne en externe ontwikkelingen. Gelukkig zijn er tegenwoordig externe bedrijven die kunnen helpen met het beantwoorden van specifieke vragen door middel van Big Data. De lijst met referentiecases wordt steeds langer.

Verklaren adoptiemotieven ERP-succes?

Is er een relatie tussen de motieven om ERP-systemen te implementeren en het door gebruikers ervaren succes van deze systemen? Empirisch onderzoek laat zien dat economische adoptiemotieven een positief effect hebben op de mate van ERP-systeemsucces. Er is een sterke indicatie dat er een negatief verband bestaat tussen institutionele adoptiemotieven en ERP-systeemsucces.

ERP beweegt met organisatie mee

Dankzij flexibele ERP-systemen is het nu mogelijk om processen en de applicaties die zij ondersteunen los van elkaar te zien. De effecten zijn onderzocht via een enquête onder 41 CIO’s. Samen met een flexibele IT-infrastructuur faciliteert de juiste IT-governance een ‘loose coupling’ tussen applicaties en processen, die zorgt voor een wendbare organisatie op klant-, partner- en operationeel gebied.

Pagina's



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag