Resultaten

Toont 1 - 10 van de 21 resultaten.

Kwaliteit wordt belangrijke drijfveer

IT-outsourcing passé? Niet volgens het onderzoek dat onderzoeksbureau Whitelane met Quint Wellington Redwood verrichtte. Daaruit blijkt dat meer bedrijven dan vorig jaar met outsourcing bezig zijn. Bedrijven moeten wel, concludeert Alex van den Bergh: ‘Het wordt steeds moeilijker om IT-processen kosteneffectief volledig in eigen beheer uit te voeren.’

Outsourcen of niet outsourcen?

Welke factoren helpen een organisatie om een keuze te maken tussen het outsourcen of het zelf blijven uitvoeren van de IT-activiteiten? Geïnspireerd door literatuuronderzoek naar de belangrijkste aanjagers van outsourcingsucces zetten de auteurs een theoretisch model op voor de mate van volwassenheid van een organisatie die nodig is om een gezonde outsourcingrelatie aan te gaan. Ze toetsen dit model bij de IT-supportafdeling van een Nederlandse financiële instelling.

Dynamisch raamwerk voor ICT-sourcing

Outsourcing vraagt meer dan ooit om besluitvorming die rekening houdt met de complexiteit en dynamiek van de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Dit artikel biedt een raamwerk voor wie te maken heeft met (out-) sourcingvraagstukken: een samenhangend inzicht in de factoren en keuzes die een rol spelen bij de beslissing tot outsourcing, de implementatie en de operationele uitvoering.

Transformatieroute van outsourcing naar cloud

Cloudcomputing wordt voor steeds meer bedrijven en organisaties een reële optie. Maar wat is de beste strategie voor een overgang vanuit een tradtionele IT-outsourcing naar de cloud? Hoe definieer je een roadmap voor die transitie en welke randvoorwaarden spelen een rol?

Transities: van illusie naar werkelijkheid

Tijdens transities kan men voor onaangename verrassingen komen te staan omdat beide partijen voetstoots aannames hebben gedaan. Er bestaan doorgaans een aantal illusies: over zichzelf, de aankoop, kennis en de gebruiker. De succesfactor om deze illusies te voorkomen is transparantie. Als de partijen elkaar een kijkje gunnen in elkaars keuken, leidt dat tot een betere relatie gedurende de outsourcing.

Maakt de cloud outsourcing overbodig?

De rol van outsourcing verandert als bedrijven steeds meer zakelijke processen en IT-processen toevertrouwen aan de cloud. Het lijkt erop dat er in ieder geval drie dienstencategorieën ontstaan: utility providers, business function providers, en integrators en value-added business designers. Bedrijven moeten beseffen dat ze opereren in een omgeving met verschillende bronnen en leveranciers en dat integratie de sleutel is.

Implementatie van een SSC-strategie: een transformatie

Veel organisaties nemen het besluit om hun interne IT-dienstverlening te consolideren in een shared service center (SSC). Dat kan een weloverwogen tussenstap zijn naar uitbesteding of een organisatieverandering om verdere professionalisering en kostenbeheersing te realiseren.

Professor Ilan Osrhi: ‘Captive centers are evolving’

Shared service centers in developing countries are indicated as captive centers. Captive centers are offshore subsidiaries or branch offices that provide the parent company with services. Cost advantages are not the only consideration in implementing captive centers; the availability of professionals has to be taken into account.

‘Shared service center’: verouderende term voor nieuw concept

Er wordt wel gesteld dat shared service centers een opmaat vormen voor outsourcing. Het is echter vruchtbaarder deze te zien als een instrument in de transformatie van de oude unitorganisatie naar een geheel nieuwe organisatievorm zoals die gevraagd wordt door de informatie-economie en ook mogelijk wordt gemaakt door de sterk dalende kosten van informatie en communicatie.

Tijd voor een nieuwe versnelling

Alle outsourcing- en servicemodellen bereiken uiteindelijk hun eigen glazen efficiëntieplafond. Daar kunnen ondernemingen tevreden mee zijn of niet. De cruciale vraag bij elk model is echter: hoe wil en kan ik de outsourcing- of servicerelatie optimaliseren door het inzetten en beheren van de correcte governance- en managementstructuren?

Pagina's



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag