Resultaten

Toont 1 - 10 van de 18 resultaten.

Inbedden van DevOps in de organisatie

Het gebruik van DevOps voegt als hulpmiddel waarde toe aan organisaties. DevOps-inzichten helpen de kloof tussen development en operations te overbruggen, maar het vraagt een goede voorbereiding. Een visie op het gebruik van DevOps is nodig, aansluitend op de strategie en doelen van de organisatie; de IT dient de business te ondersteunen.

De fata morgana van Group Support Systemen

Group Support Systemen zijn nu ruim drie decennia op de markt. Tools die in verschillende benchmarkstudies en praktijkstudies bewezen hebben dat ze vergaderingen aanzienlijk efficiënter kunnen maken. Toch worden ze nog steeds niet breed gebruikt in organisaties. Waarom niet? Juist nu is er zo’n behoefte aan antwoorden op de ‘collaboration overload’ van deze tijd.

Weg met het IT-alibi!

Ondernemingen waarin IT belangrijk is maar geen levensvoorwaarde moeten hun IT in twee delen splitsen: core IT en non-core IT. De ‘governance’ van core IT moet dan naar de business. Deze verandering vereist een planmatige aanpak, niet slechts een met de mond beleden beleidswijziging. Integraal Proces Management en informatiemanagement zijn belangrijk in de nieuwe structuur én stimuleren de cultuuromslag.

Dit is de BPMM Smart-Selector

De economische crisis heeft de vraag naar een efficiënte en effectieve werkwijze verder doen toenemen. Organisaties zijn op zoek naar maturiteitsmodellen om bedrijfsprocessen te verbeteren. De BPMM Smart-Selector is een online vragenlijst waarmee organisaties aan de hand van veertien vragen kunnen nagaan welk Business Process Maturity Model (BPMM) past bij hun behoeften en welk model het meest geschikt is.

Platforms of apps

Bedrijven die niet investeren in apps of moonshots maar kiezen voor een collaboratief ecosysteem op basis van een cloudplatform, hebben daarmee een grote voorsprong op hun concurrenten.

ICT en verkeer: veel onbenut potentieel

Het vervoerssysteem kan dankzij ICT beter functioneren, maar er is nog veel onbenut potentieel. De Europese Commissie heeft daarom een actieplan en een richtlijn voor intelligente transportsystemen (ITS) uitgevaardigd. Deze gaan een impuls geven aan de ontwikkeling en implementatie van ITS-toepassingen. Samenwerking tussen overheid en wegbeheerder enerzijds met de industrie en andere overheden anderzijds wordt steeds belangrijker.

Procesmanagement: haarlemmerolie voor alle organisaties?

Naarmate de omgevingsturbulentie toeneemt, hebben organisaties meer toekomstrobuustheid nodig om te overleven. Om toekomstrobuustheid te bereiken kunnen zij procesmanagement toepassen. Een organisatie moet de mate van volwassenheid van het procesmanagement en de bijbehorende inrichting afstemmen op de omgevingsturbulentie. Een hoge mate van volwassenheid is niet per definitie beter.

De onvoorspelbaarheid van het ontwikkelen van geautomatiseerde systemen

Er zijn organisaties waar systemen volgens planning worden ontwikkeld. Daar wordt bovendien goedkoper en sneller ontwikkeld. Dit zou de nieuwsgierigheid van het topmanagement van overheidsorganisaties moeten wekken. Het topmanagement zou binnen de eigen organisatie een ‘meet-en regelsysteem’ voor ICT-toepassingen moeten eisen. Op basis van dit kwantitatieve beeld zou men zich moeten vergelijken met de organisaties die ‘best in class’ opereren.

Met de juiste competenties het maximale resultaat halen uit een matrixorganisatie

Het verticaal gepositioneerde lijnmanagement en het horizontaal gepositioneerde service- en projectmanagement kennen een overeenkomstige set competenties die de sturing van processen en projecten ondersteunt. Iedere manager zou in meerdere of mindere mate aantoonbare kennis, kunde en vaardigheid moeten hebben op vier competentiegebieden: leidinggeven, besluitvorming, visievorming en veranderkunde.

IT-governance en de rol van opdrachtgever

IT-governancemodellen zijn bedoeld om de aansluiting tussen ICT en business te verbeteren. Men hanteert daarbij vaak een verkeerd uitgangspunt, namelijk dat regie en uitvoering in één hand te leggen zijn. Daardoor richt men zich te veel op de processen binnen de ICT-afdeling, in plaats van op de allesbepalende rol van de lijnmanager die, als eigenaar van het investeringstraject waar het ICT-project onderdeel van is, de opdrachtgever is.

Pagina's



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag