Resultaten

Toont 1 - 10 van de 24 resultaten.

Flexibel opleidingsaanbod als antwoord op mismatch ICT arbeidsmarkt

En welke rol zien bedrijven voor een hogeschool als het gaat om het opleiden van IT'ers of omscholen van medewerkers tot IT'er? Hogeschool Utrecht gaf marktonderzoeksbureau NIDAP opdracht voor een kwalitatief onderzoek naar de opleidingsbehoeften van bedrijven in regio Midden-Nederland.

Opleiden of omscholen

Het aantal ICT-vacatures blijft stijgen, terwijl het aanbod van goed gekwalificeerde ICT’ers achterblijft. Het bedrijfsleven ervaart deze krapte op de arbeidsmarkt als een rem op de groei. Welke rol zien zij voor een hogeschool als het gaat om het opleiden of omscholen van medewerkers? Wijnand Westerveld

Yfke Dulek wint Informatie Scriptieprijs 2016

Yfke Dulek heeft met haar scriptie 'Quantum homomorphic encryption for polynomial-sized circuits' de Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs 2016 gewonnen.

Bruikbaarheid e-CF voor de IT

Het e-Competence Framework (e-CF) is een door het Europese Comité voor Standaardisatie (CEN) gedefinieerd competentieraamwerk voor de IT-sector. Dekt dit e-CF het hele IT-domein af, hoe verhoudt het zich tot andere raamwerken, en waar biedt het meerwaarde?

Verwijderen van punten in Delaunaytriangulaties

Als je algoritmen ontwerpt, kun je streven naar asymptotisch optimale algoritmen óf je ontwikkelt algoritmen die in de praktijk goed werken. Welke algoritmen presteren zowel goed qua asymptotische analyse als in de praktijk? Dit artikel gaat over de verwijderingen in Delaunay-triangulaties en over een nieuwe methode die beter is dan de ‘Triangulate and Sew’-methode: de ‘ster Delaunay-triangulatie’.

Hoe staat het met ons IT-onderwijs?

IT-onderwijs staat centraal in dit themanummer. Hoe staat het met ons onderwijs? Wat zijn nieuwe ontwikkelingen? Welke bestaande ontwikkelingen zijn nu stabiel en van hoge kwaliteit?

Netwerk Open Hogeschool Informatica

Om in de behoefte aan hbo-geschoolde ICT-medewerkers te voorzien, startten vijf onderwijsinstellingen in 2011 het Netwerk Open Hogeschool met als toepassingsgebied Informatica (NOH-I). Nieuw zijn de landelijke dekking, leren op de werkplek, samenwerking voor nieuw onderwijsmateriaal en ‘blended learning’. De doelgroep bestaat uit degenen die op mbo-niveau 3 of 4 werkzaam zijn en een carrièrestap willen maken.

Architectuur is een droom

Het onderwijs in digitale architectuur is nu nog niet meer dan een hobby van enkelingen. Maar architectuur is te belangrijk om dit te accepteren. Architectuur is een praktisch vak. De rijkdom aan relevante onderwerpen en de daarmee verbonden vraagstukken moeten worden geworteld in concrete situaties die om vernuft en inspanningen van jonge mensen vragen. Onderwijs mag ook spannend en uitdagend zijn.

Van AMBI naar ICT-kernvakken

Het ontbreekt de ICT-wereld al jaren aan een nationaal platform voor leerplanontwikkeling voor het niet-bekostigd ICT-onderwijs en dus ook een onafhankelijk exameninstituut waar studenten van hogescholen examens kunnen afleggen. Die situatie komt overeen met het door de overheid bekostigd ICT-onderwijs. De Stichting Platform ICT-hogescholen maakt daaraan een eind door examenspecificaties te formuleren voor ICT-kernvakken, die door een nog te kiezen onafhankelijk exameninstituut worden omgezet in (inter)nationale ICT-examens.

Waar blijft de afstemming?

Er is onvoldoende afstemming tussen IT-opleiders en het beroepenveld.Het zijn twee werelden die niet formeel overleggen om de beroepsprofielen te vergelijken of af te stemmen. Toch richten beide zich op de hoger opgeleide intreder op de arbeidsmarkt. Het onderwijsveld noch de branche voelt zich probleemeigenaar. En niemand neemt de regie in handen. Daarom blijft de tweeslachtigheid nog wel even bestaan.

Pagina's



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag